Hvorfor kan du kalde ÅVM for din familie?
I min studietid i København på Skandinavisk Akademi for Lederskab og Teologi (SALT) oplevede jeg, at ÅVM var den kirke i Danmark, hvor jeg tydeligst så i praksis, hvad jeg læste om i teorien. Her så jeg missional kirke blive udfoldet under et tydeligt lederskab, og jeg blev meget tiltrukket af menigheden og dens mennesker. Keld blev min mentor i 2007 og sagde, at hvis jeg virkelig ville lære noget, blev jeg nødt til at flytte til byen. Vi opsagde derfor lejligheden i Vanløse og konens gode job og flyttede til Gellerupparken og en halvtidssstilling på volontørløn. Det var et sats:-) Men Gud var trofast, og vi oplevede at blive taget godt imod af de skønne mennesker, ÅVM er udgjort af. Mange har vi grinet og grædt sammen med, og på den måde er det i høj grad blevet familie – helt særligt i vores klynge/oikos. Også selv om det også er en arbejdsplads for mig. Jeg elsker mine kollegaer og vores måde at hjælpe og supplere hinanden. Jeg kan ikke forestille mig en bedre arbejdsplads og et arbejde, der ville give mere mening.

Hvilket dyr minder du mest om og hvorfor?
Hvis der var frit valg, ville jeg gerne være en rokke som svævede gennem oceanerne.

Beskriv din arbejdsdag i ÅVM
Jeg har det privilegium at bruge meget tid på at lede et hav af teams og frivillige i ÅVM. Når jeg er allerbedst, lykkes det mig at hjælpe dem til at omsætte det, Gud har udrustet dem til. Det fedeste er, når jeg ser mennesker tilegne sig ny frimodighed, tro, kompetence, karakter osv. Administration og kommunikation fylder også en god del af mit arbejde, og der er dage, hvor jeg spørger mig selv, om det at sidde foran en computer virkelig er at lave kirke.

Hvem er din favorit bibelperson og hvorfor? (Jesus gælder ikke).
Jeg synes, at Paulus er sej. Han demonstrerer et fantastisk mod og en viljestyrke til at få tæsk og kæmpe i stiv modvind, samtidigt med at han taler om, at kærligheden er vejen frem. Det giver mig respekt.

Hvad var den sidste bommert, du lavede?
Klippede for meget af min og naboens hæk:-(

Hvad er din yndlings lovsang og hvorfor?
De fleste af Arvids. Jeg går og hygger mig med at synge dem på norsk:-)

Hvad bliver du aldrig god til?
At løbe marathon – tror simpelthen ikke jeg har viljestyrken til det.

Hvordan ser din fredag aften ud?
Disneysjov på rødvin.

Hvilket barndomsminde husker du bedst?
At jeg legede tandlæge med naboens datter og brækkede en af hendes tænder med min fars bachotang fra værktøjskassen.

Stil et spørgsmål til dig selv og besvar det.
Er Kaliber virkelig så godt, som man hører? Ja det er, og du skulle se at blive tilmeldt hurtigst muligt:-)

Af Johannes Thomsen