Dating, kønsroller og identitet er bare nogle af de temaer, der indtil nu er blevet taget op i den aktuelle prædikenserie med det fængende navn: ”6 om sex”. Det er et emne, der er for vigtigt til ikke at prædike over, mener studenterpræsten, som står bag serien.

Dagens sidste gudstjeneste er netop slut. Caféen fyldes hurtigt med stole og unge mennesker i kø til aftensmaden. Men det er ikke maden, der ivrigt bliver diskuteret i køen. I dag har prædikenen nemlig handlet om dating, og det går ikke stille for sig, når det bliver diskuteret.

”Jeg synes, det åbner op for rigtig mange snakke. Det buzzer sådan lidt rundt, og alle snakker lidt om det hele tiden. Og det synes, jeg faktisk er helt vildt fedt, at man tager det med hjem og snakker efter gudstjenesten. Jeg tror, det er sundt, både for mig, men også for kirken,” mener Anette Dørken, som er medlem af kirken.

Den går tæt på virkeligheden
For Anette har serien været med til at skabe en bevidsthed omkring nogle af de valg som hun træffer i sit liv, og det er også meningen ifølge studenterpræsten, Ruben Elkjær Kristensen. Han er manden bag prædikenserien og han har selv holdt de fleste prædikener.

Ideen om emnet har over en længere periode formet sig i Ruben. Han har snakket med mange, som har bekræftet ham i, at det er et relevant emne at prædike over. Kirken har nemlig en pligt til at tale med og imod kulturen, og til at tage de emner op som fylder. Og det gør køn og seksualitet.

”Den går tæt på vores kønsvirkelighed og vores identitet, at være mand eller kvinde med alle de idealer og vrangforestillinger, vi kan have om hvordan jeg selv skal være og om hvordan det modsatte køn skal være, da  prædikenserien italesætter blandt andet dating, ægteskab og singleliv”, siger Ruben.

Det perfekte findes ikke
I menigheden er mange stolte af, at være i en kirke, hvor man tør tage et så tabubelagt emne op på prædikestolen. Relationer og identitet er noget der vedrører alle, og selvom der også bliver joket med det, er det et emne som alle har brug for at høre om. Ruben er ikke i tvivl om, at det er et behov:

”Vores kultur ophøjer nogle næsten absurde billeder af hvordan det perfekte parforhold skal være, og altså.. Vi står i en situation, hvor halvdelen af indgåede ægteskaber bliver opløst.”

Men det perfekte findes ikke. Og uanset om man er i et parforhold eller single må man give afkald på noget, mener Ruben, og så skal det i øvrigt være okay at længes efter en kæreste. Selv håber han på og regner med at se flere par spire frem i Aarhus Valgmenighed i den kommende tid.

Af Sarah Thun Madsen

2 thoughts on “’6 om sex’ kaster lys over et tabubelagt emne