Elise Asmussen og Linda Gadsbøl kunne kun i frustration følge med i medierne om flygtningestrømmen, der væltede ind over Danmarks grænser i september. Dette ledte dem i aktion.

I september 2015 oplevede Danmark en stor mængde flygtninge strømme ind over den dansk-tyske grænse. Mange forskellige reaktioner kunne efterfølgende ses på diverse medier. Elise og Linda, som er en del af Risskov-klyngen, sad på terrassen den eftermiddag og oplevede en brænd for at gøre noget for flygtningene.

Røde Kors var svaret
Spørgsmålet var, hvem de skulle kontakte. Hvem kunne hjælpe dem med, hvad de konkret kunne gøre? De ringede til Røde Kors og fik med det samme en varm opfordring til at tage ud på asylcenteret Lyngbygård i Trustrup. Her kunne de få lov til at hjælpe med praktiske ting. Allerede ugen efter tog Elise og Linda imod denne opfordring og besøgte asylcenteret.

Når de er herude, består de praktiske opgaver som regel af rengøring og anskaffelse af ting, som flygtningene har brug for. Det har f. eks. været en boksepude og nogle cykler, som kunne bidrage til aktivitet i hverdagen.

Men selvom de praktiske opgaver er vigtige, ønsker både Elise og Linda at have mere personlig kontakt med flygtningene, da det primært var på grund af relationerne, at de valgte at gå ind i projektet.
”Vi oplever, at når vi går i gang med de der rengøringsting, så kommer der kvinder og begynder at snakke,” fortæller Elise, som sagtens kan se, at det praktiske arbejde gør en forskel.

Nemmere når man kan tale persisk
Elise fortæller, at de fleste på asylcenteret er gode til at snakke engelsk. Men det er blevet nemmere at kommunikere med flygtningene, efter de har fået Roya Farahani med på teamet. Roya kom til tro,og begyndte i Aarhus Valgmenighed i maj 2015. Hun taler persisk og kan derfor bedre kommunikere med mange af de flygtninge, der er på asylcenteret.

Helligånden rørte dem
Ude på asylcenteret har Elise, Linda og Roya haft nogle gode oplevelser med at få lov til at bede for og med flygtningene. Det startede, da de sammen med en flok andre kristne kvinder begyndte at bede, hvorefter der pludselig flokkedes flere kvinder til, som ville være med. Både muslimer og ikke-troende.
”Så bad vi et lille vers, og da vi havde gjort det, spurgte Linda om, vi måtte bede for hvert enkelt af dem. Sådan med håndspålæggelse. Det gjorde vi så, og det var meget stærkt at opleve, hvordan Helligånden bare rørte dem, og de brød sammen,” fortæller Elise om oplevelsen.

Mødt med afvisninger
Hvad, der driver de tre ÅVM-kvinder til at være på asylcenteret, er bl.a. vigtigheden i at byde flygtningene velkommen til Danmark.
”De har ikke hørt det ord nogensinde. De er bare blevet mødt med afvisninger og trusler fra politiet, da de kom hertil”.

Drømmen
Det er en drøm for Elise, at Risskov-klyngen i fremtiden skal gøre mere ude på asylcenteret og at gøre det i fællesskab på klyngesøndage. Derudover ser hun også en fantastisk mulighed i at være kontaktfamilie for nogle af de pågældende på asylcenteret.

Af Simone Madsen

One thought on “Har aldrig fået et dansk velkommen

1. Hej Elise!

Det er så dejligt at læse om jeres kontakt til flygtningene. Jeg blev helt rørt. Guds velsignelse til jer fremover. Kh Anni