Af Anders Michael Hansen

Søndag 30. sept er der visionssøndag i ÅVM kl. 10 – 13 med et lovsangsbrag, udfordrende visionsfremlæggelse, dialog i grupper og spisning (Potluck – alle medbringer mad til en fælles buffet).

Vision 2018 udløber jo med dette år. Vi har i MR set på, hvad der med god mening kan videreføres. Hvad der kan ændres. Hvad der kan tilføjes. Hvilke nye og anderledes perspektiver der kan anlægges på allerede kendte visionspunkter. Der bliver kontinuitet. Genkendelighed. Lidt krydderi her og der. Men også noget nyt.

Vi skal som menighed engagere os i udviklingen og konkretiseringen af vores vision – med Gud for Aarhus og verden omkring os. Hvordan vil vi være til i verden? Hvordan vil vi være for verden? Det bliver et punkt, som bringer nye perspektiver. Både den nære verden i Aarhus og den større verden.

Menigheden er et fortolknings- og handlingsfællesskab. En vision skal give retning –  i én ånd, men i mangfoldige handlinger og mønstre. I den retning, som visionen angiver. Jeg håber og drømmer om efter Årsmødet at vi kunne indbyde til en række samskabelsesseminarer på de enkelte visionspunkter. Alle som har lyst og interesse mødes for at samskabe og udvikle et visionspunkt i praksis. Så det kan omsættes og virkeliggøres. Gennem involvering. Engagement. Passion.

Vi skal også lade os udfordre af bibelens teologi på de enkelte visionspunkter. Bringe bibelens teologi ind i visionens møde med vores virkelighed – og dernæst indsætte vores nådegaver i omsætningen af dette møde. Skabe det sammen, som Ånden har udrustet os til i kraft af nåden fra det høje. Så det føles, ses og erfares konkret i det lave. Skabe noget med Gud og i Gud for mennesker. Samskabe på dansk – cocreate på engelsk. Det er den position vi har i kraft af vores gudbilledlighed. Samskabelse er ikke et kommunalt konsulentpåhit – selv om det taler de også om. Men Kirken taler om det først og fremmest. Vi har måske bare glemt vore kaldelse til at være samskabende med den Gud, som hele tiden skaber. The Creator. The co-creators. Skaberen. Medskaberne. Det er vores position i skabelsen. Derfor er vi skabt med både fantasi og vilje. For at forstille sig noget – under Gud – og derefter i Gud at kunne virkeliggøre det. I Åndens kraft og gaver. Som Gud vil det.

Anders Michael Hansen
valgmenighedspræst ÅVM