Af Kirsten Ray Noermark

Slår man ordet klynge op i ordbogen, lyder det sådan: ”…en samling eller gruppe af individer eller enheder, som befinder sig tæt op ad hinanden i tilfældig orden.” Det vil sige en samhørighed af mennesker uden noget specielt hierarki. I denne artikel vil vi præsentere Aarhus Valgmenigheds klynge, Storfamilien. Det er en klynge som netop lever efter visionen om et tæt fællesskab med en flad ledelsesstruktur, og hvor det simple spiller en vigtig rolle.

Én stor familie 15283933_10154190969302547_7488921741041687597_n_1

Ved klyngens opstart for snart 3 år siden var den oprindelige tanke, at den skulle være et sted, hvor alle – både familier, singler, børn og ældre kunne samles under samme tag og danne et tæt, ja nærmest familiært bånd med hinanden. Under samme navn har klyngen dog i dag udviklet sig mere i retningen af en småbørnsfamilie-klynge med børn i alderen 0-6 år. ”Det har været vigtigt for os, at vi kunne komme et sted, hvor vi kunne komme allesammen sammen, som familier, men at der også har været en stund, hvor vi voksne har haft mulighed for at bruge tid med hinanden og med Gud uden at have børnene rendende rundt om benene”, fortæller Maria Rauff Kokfelt, én af klyngens organisatorer.

13138846_10153631959052547_8199687128725888665_n_1Efter en fælles lovsangsafdeling arbejder klyngen således med et særskilt program for både børn og voksne. For børnene vil der som oftest være en eller anden børneaktivitet, eller der vil blive fortalt en historie, mens der for de voksne dette semester har været vist et videomateriale, hvorefter der efterfølgende har været tid til snak, refleksion og bøn.

Det simple

Én af visionerne for Storfamilien er, at det skal være nemt at deltage i klyngen. Maria Rauff Kokfelt forklarer: ”Tanken var også at lave en klynge, som er mega simpel, og hvor der ikke skal tænkes helt vildt mange store tanker, men hvor man bare kan møde op og være sammen med hinanden og være sammen med Gud.

Klyngesøndage

Kunne du tænke dig at lære nogle nye småbørnsfamilier at kende samt være i et fællesskab, der ikke kræver de store forpligtelser, så er Storfamilien helt sikkert noget for dig. Klyngen mødes hovedsageligt til klyngesøndage i forskellige hjem med drop-in mellem kl. 14 og 15. Klyngen har dog også forskellige mindre cellegrupper, og tjener blandt andet sammen i kirken ved at stå for rundstykker ved 10-gudstjenesterne. Klyngen organiseres af Maria Rauff Kokfelt og Ann Charlotte Nørremark.