Af Daniel Borg Østerby

I løbet af april samler vi to gange i Aarhus Valgmenighed ind til Værestedet Hamlet. Derfor har jeg taget en snak med Christian Albertsen, der er bestyrelsesformand for Hamlet for at kunne give en status på, hvordan virkeligheden ser ud hos dem. Det blev til en snak om tingenes aktuelle tilstand under den fortsatte Corona-nedlukning, Hamlets ambitioner for fremtiden, samt hvad de indsamlede penge i april kommer til at få af glæde og gavn i Hamlet.

På vej mod normale tilstande

Ligesom nærmest alle andre steder i samfundet, så har Hamlet også været udfordret af Corona-nedlukning og restriktioner det seneste år. Når ens primære aktivitet er at have måltidsfællesskab indenfor, så har det i sagens natur været ret svært at tilbyde dét, som man har allermest lyst til. Det har betydet, at der fra februar kun har været åbent på værestedet i tidsrummet 17-19 uden aftensmad, og inden februar var der helt lukket ned.

Det har dog ændret sig i april. Nu har Hamlet således igen slået dørene op for fællesspisning, hvor unge mellem 18-35 i Aarhus, der har behov for fællesskabet, mødes fra 17.45 til 21.45 og spiser sammen. Selvom det kræver lidt mere fokus og arbejde for at overholde alle retningslinjer, så fortæller Christian Albertsen, at det er glædeligt, at man igen kan tilbyde fællesskab for de udsatte og marginaliserede.

Det har været et stort ønske for Hamlets brugere, at der igen kunne være en form for normaltilstand, hvor man kan spise sammen og have fællesskab i længere tid. Dette ønske fra brugerne vidner om den værdi, som Hamlet skaber for deres målgruppe. Nu ser man blot frem til, at der igen indfinder sig en helt ny normal, så man kan skabe rammerne for så meget fællesskab, som der er behov for.

Ambitioner for fremtiden

Når samfundet igen åbner op, så håber man på i Hamlet at kunne tilbyde fællesskab for alle der har lyst til og behov for det. I det seneste år har flere end normalt formentlig opdaget vigtigheden af at have et fast og trygt fællesskab at være i, som man kan finde glæde og styrke i at være en del af.

Derfor er håbet i Hamlet, at man kan udfylde det potentiale, der ligger i behovet for fællesskab blandt unge i Aarhus. Det skal ske gennem den normale aktivitet i form af spisning torsdag og fredag, men mulighederne er der givetvis også for diverse arrangementer, som kan skabe værdi for de unge, der hungrer efter at være sammen med andre unge.

Det kræver naturligvis frivillige kræfter, og selvom behovet for frivillige er dækket på nuværende tidspunkt, så kan udsigten til mere aktivitet betyde, at der er brug for endnu flere fantastiske frivillige i Hamlet.

Hvis du har lyst til at være frivillig i Hamlets arbejde og tjene ind i det diakonale, så kan du kontakte Christian Albertsen på 29939249 eller på mailadressen: vaerestedethamlet@outlook.dk

Indsamlingspenge skal skabe synlighed

De penge, som Aarhus Valgmenighed samler ind til Hamlet i april skal gå til at gøre foreningen mere synlig, så de unge i Aarhus i højere grad får vished om, at det eksisterer. Det giver sig selv, at et vigtigt element for at kunne hjælpe målgruppen er, at målgruppen ved at hjælpen allerede står klar til at blive brugt.

Dermed er planen at bruge penge på målrettet Facebook-marketing, så man i stor stil for gjort sig synlig og får kommunikeret ud til alle unge i Aarhus, at Hamlet er en mulighed for dem. Derudover vil man fokusere på at skabe content, der kan bruges i markedsføringen. Her er der eksempelvis ambitioner om at producere en promoveringsvideo, som skal vise hvad der sker i Hamlet, så det bliver mere synligt, tilgængeligt og lettere for unge at komme og mærke fællesskabet selv. Og for at bruge Christian Albertsens egne ord så har:

”mange i målgruppen behovet for det, som Hamlet tilbyder, særligt efter den tid vi har været igennem, og derfor skal vi bare ud over stepperne”