Skrevet af Simon Nyberg Kornholt, 3K praktikant hos KPN

”Hvis jeg er rigtig flink, så er 1,5 % af alle studerende i Danmark en del af en kirke, og det betyder så, at 98,5 ikke er.”

Sådan lagde Thomas Willer ud fredag morgen, hvor 25 personer fra 8 forskellige kirker og kirkelige organisationer var samlet, for at nå de studerende med evangeliet.

Dagen startede med en beskrivelse af den nuværende situation, hvor ganske få studerende ser sig selv som en del af en kirke. Deltagerne fra de 8 kirker/organisationer blev derefter ledt ud i deres teams, for at drøfte, hvilke succeser og fiaskoer de hver især måtte have. Der blev arbejdet grundigt med opgaven, og det stod hurtigt klart, at der var mange forskellige erfaringer i lokalet, hvilket gav god læring til alle.

I dagens anledning var Rich Wilson fra Fusion i England blevet inviteret for at fortælle om hans erfaringer med mission blandt studerende. Rich fortalte med stor passion om emnet, og hans erfaringer var inspirerende for alle.

Rich Wilson, Thomas Willer og Keld Dahlman gav inputs til forskellige muligheder, som kunne bruges i forhold til at kommunikere evangeliet til studerende, og til at udruste de kristne studerende, til at bringe evangeliet til deres medstuderende.Emner som unges forhold til Skam, deres spørgsmål til tro og til livet, og deres evige stræben efter at præstere godt nok, inspirerede de fremmødte til at planlæge deres næste skridt, og til at formidle ”de gode nyheder” ind i en studiekultur.

Med ny viden og inspiration lagde hvert team en plan for det næste halve år.

Lørdag var 3 teams samlet til Katapult Inspirationsdag.

Dag to var der fokus på, hvordan man gør sin cellegruppe, klynge eller lignende mere missional.

”Hvad er det gode budskab for de mennesker vi omgås? Og hvordan lærer vi at genkende Guds historie i de samtaler vi har med mennesker?”

Sådan fortsatte Thomas Willer fredagens udfordringer, og med et budskab, som
om muligt, var endnu mere udfordrende end dagen før.

Alle 3 teams kom fra nyplantede kirker, som alle et ønske at se mennesker komme til tro. Men hvordan deler vi egentligt det gode budskab med mennesker? Dette var omdrejningspunktet for dagen, hvor de deltagende igen blev udfordret til at tage udgangspunkt i deres egne situationer, med dens succes og nederlag.

Hvordan ser de gode nyheder ud for vores venner, og hvordan lærer man at kommunikere det?

Dagens inspiration mundede ud i en række konkrete planer, som deltagerne tog med sig hjem.

KPN inspirationsdagene gav inspiration til de fremmødte kirker og kirkelige organisationer, og den generelle stemning var, at dagene havde været enormt givende og brugbare. Nu vil man fra KPN arbejde videre med, hvordan man skal følge op på de 2 dage, og forhåbentligt starter der et, eller flere, deciderede læringsforløb til foråret.

Der er i hvert fald ingen tvivl om, at markerne er hvide og i den grad rede til høst.