af Hans-Christian Vindum Pettersson

Siden 20. januar har et team arrangeret hverdagsgudstjenester for menigheden. Teamet bestod af Peter Ellerbek, Benjamin Byg og Band, klyngelederne i FORNY, samt mig selv. Hverdagsgudstjenester blev til som respons på et spørgsmål: Hvad gør vi nu? Hvad kan vi gøre for at formidle håbet, styrke troen og give mennesker et mødested med Gud og hinanden? Hvad kan vi gøre, når fællesskaberne ikke må mødes, og gudstjenester med fremmøde om søndagen ikke kan lade sig gøre?

Ud af de spørgsmål kom hverdagsgudstjenesten til verden. Og siden 20. januar har vi holdt 18 stk., og mange har brugt muligheden hver eneste uge. Vi er glade for de mange positive tilbagemeldinger fra nye i menigheden, fra nye i byen og fra menighedens medlemmer.

Men med genoplukningsplanerne af Danmark har hverdagsgudstjenesten i sin nuværende frekvens og form udtjent sit formål. Vi har for det første igen mulighed for at afholde to søndagsgudstjenester med plads til mange. For det andet har vi igen mulighed for at mødes i hverdagsfællesskab med hinanden.

Vi ønsker derfor at sætte fokus på en genstart for menigheden på alle planer – i børnekirke, i lovsangen, i kurserne, i klyngerne, i UpSide og i gudstjenesten; ÅVM til hverdag og om søndagen.

Derfor var onsdag d. 28. april afslutningen på hverdagsgudstjenester om onsdagen. ÅVM har mere end fantastiske gudstjenester, bands og forkyndere, og vi ønsker at genstarten for klynger og fælles søndag skal i fokus nu.

Hverdagsgudstjeneste for familier afholdes fortsat. Næste gang torsdag d. 17. juni kl. 16.30-17.00

Fra søndag d. 2. maj kan vi mødes 140 mennesker i kirkesalen kl 10.00 (+ online) med fuld børnekirke og kl. 12.30.

Fra onsdag d. 6. maj må vores klynger og kurser mødes 25 personer indendørs – også i menighedens lokaler.

Fredag d. 28. maj fejrer vi UpSide igen med Benjamin Byg’s band, der leder os i lovsang, forkyndelse og hangout i ÅNDBAR (cafeen) og udendørs – alt sammen efter gældende restriktioner.

Vi skal sammen genstarte menighedslivet med de nye muligheder – og vi håber at alle er med.

Betyder det aldrig mere hverdagsgudstjenester?

Nej, det behøver det ikke. Såfremt der i den næste tid afsløres et behov for en kontemplativ hverdagsgudstjeneste, så vil præster stille sig til rådighed – såfremt der er frivillige, som tilbyder at lede det. Hvis behovet er der, så kan det genopstå i nyt format og med ny frekvens.

Har du spørgsmål eller kommentarer er du velkommen at kontakte Hans-Christian Vindum Pettersson på hans-christian@valgmenighed.dk