Af Lilli-Anne Suzuki Kristensen, kontaktperson for Zenit

Jeg hedder Lilli-Anne og er kontaktperson i klyngen Zenit. Jeg er gift med Anders og vi har to børn, August på 10 og Maja på 13 år. Vi har været en del af ÅVM i 13 år, og Zenit i 8-9 år. Vi var i en anden cellegruppe inden da, men skiftede til denne klynge for at vores børn kunne møde jævnaldrende børn i kirken.

Er du interesseret i at blive en del af en klynge, så læs om de forskellige klynger, der er tilknyttet ÅVM her

Vores klynge har eksisteret en del år. Siden vi startede er nogle familier stoppet eller flyttet og andre er kommet til. Lige nu har vi 8 familier og en single tilknyttet klyngen, og geografisk er vi spredt fra Hørning til Hjortshøj,  selvom de fleste bor i den nordlige del af Århus.

Der er lidt forskel på hvor meget man har mulighed/lyst til at deltage. Det er helt frit og op til den enkelte. Gennem noget tid har vi ikke haft en egentlig klyngeleder, men kørt med uddelegering af opgaverne. To af os kiggede på vores program i slutningen af sommerferien og gav et indspark på struktur og aktiviteter, som vi kører med lige nu.

Vores mødestruktur er ret enkel: kvinder og mænd mødes på skift onsdag aften, og så mødes vi allesammen med børnene den første søndag i måneden til rundstykker. Ind imellem har vi også sammenskudsgilde på en hverdagsaften.

Vi skiftes til at mødes i hinandens hjem, og som regel er værten også den der leder programmet.  Her i efteråret har de voksne lyttet til søndagens prædiken, og talt om forskellige spørgsmål ud fra det. Derudover deler vi liv og bruger tid på at bede.

Personligt synes jeg det har været godt at få gentaget prædikenen – det giver mulighed for mere fordybelse, og er også en måde at tage søndagens input med ud i hverdagen. På klyngesøndage og hverdagsaftner spiser vi sammen, hygger, leger, synger lovsange og har en lille andagt.

3 medlemmer af Zenit på skraldetur

Da nogle af de ældste børn nu er teenagere, og da vi også gerne vil rette fokus udad indimellem forsøger vi os lige nu med andre typer af aktiviteter – i september var vi på Bellevue strand og samle skrald. Nogle af børnene fandt pantflasker og ville gerne fortsætte jagten efter de kom hjem 🙂 Her i november skal vi ud og samle ind til Red Barnet.

Når man skal samles som familier handler det om at gøre det så “let” som muligt. Det har fungeret for os at den/de der er vært(er) også står for programmet, fordi det ikke kræver så meget planlægning på tværs af klyngen.

Jeg tror, at mange synes, at ÅVM er en lidt stor menighed at komme ind i, og at gudstjenestefællesskabet ikke er nok – det er vigtigt at have et mindre fællesskab at høre til i. Jeg oplever, at det er medvandringen, som vi har i vores kvinde-og mandegrupper, der bærer klyngen, selvom det for børnene måske er det sociale, der trækker. Fællesskabet i klyngen bidrager i høj grad til, at vi i vores familie føler os som en del af menigheden.