Af Andreas Bevan, lovsangsleder og grafisk ansvarlig

Hvad går lovsangslederne i kirken egentlig og laver udover lovsang om søndagen?

Selvom de fleste kun ser lovsangslederen og bandet på scenen om søndagen, så er der mange andre gode ting på lovsangsområdet i kirken, som vi har travlt med i løbet af en måned.

Gud elsker, når vi løfter vores stemmer og hjerter til Ham.

Udover gudstjenesterne, synes jeg, at det er vigtigt at mødes med lovsangsleder-teamet en gang om måneden. Så spiser vi sammen, sparrer om lovsangen i menigheden, og måske vigtigst af alt: lovsynger sammen.

Der er noget helt særligt over den tilbedelsestid, vi har sammen. Måske er det intimiteten af den lille stue, kombinationen af harmonier, eller det faktum, at man ikke selv som lovsangsleder særlig tit får mulighed for at tilbede uden at stå i front. Det er der, vi helt konkret siger til Gud: ”Vores tjeneste starter med dig”. Hvis ikke hvor hjerter og tanker er rettet mod Gud som noget af det første, bliver vores tjeneste mest en fællessangsperformance. Det ønsker vi ikke.

Udover de månedlige møder bruger lovsangslederne også mange timer på at planlægge gudstjenesterne. Selvom det er en ret praktisk proces at udvælge sange og arrangere dem, så er det stadig en proces, som starter med Gud – ligesom vores månedlige møder.

Jeg spørger ofte: ”Gud, hvilke sange har du på hjertet til os i denne uge?”. Setlisten bliver ikke altid den perfekte setliste, men jeg har altid fred med, at Gud er med i planlægningen.

Så bliver det søndag igen, og menighedens fællessang fylder kirkesalen. Vi er en blandet kirke med mange forskellige baggrunde, og det er ikke altid let at ramme den slags musik eller lovsang, som folk gerne vil have. Men én ting er jeg sikker på, og det er, at Gud elsker, når vi løfter vores stemmer og hjerter til Ham.

Det er vores fornemmeste opgave som lovsangsledere at hjælpe menigheden til at træde ind i dette rum og en opgave, som jeg føler mig privilegeret over at stå i front for.