Af Simone Nygaard Madsen

Jeg vælger at tro, at de fleste mennesker kan lide et rent hjem. Jeg hører personligt til den gruppe af mennesker som besidder denne glæde. Ligesom at vores eget hjem bliver beskidt, bliver også vores kirke beskidt, hvilket giver god mening når den bliver brugt hver dag. Vi har sammen et stort hjem som vi alle tager del i på den ene eller anden måde, og netop derfor bliver der afholdt en arbejdsdag, som giver os alle mulighed for at give tilbage til kirken af vores tid og engagement.

Jeg deltog selv i arbejdsdagen sidste år, hvor jeg brugte 3 timer på at skrabe tyggegummi af kirkesalens gulv. En beskæftigelse jeg ikke finder særlig underholdende, men ikke desto mindre var det en vigtig opgave for, at kirken kunne blive ren og pæn igen. Jeg nød det fordi jeg kunne se det givende formål og være med til at gøre kirken til et hjem.

Sidste år deltog ca. 30 medlemmer på arbejdsdagen, og jeg har stillet nogle af dem spørgsmål om deres oplevelse. Vi håber at flere har lyst til at deltage på den kommende arbejdsdag lørdag d. 17 september.

Henry Højlund Jensen

1. Hvad var årsagen til at, du meldte dig til arbejdsdagen?

Jeg hørte om det i kirken, så det på facebookgruppen og havde hørt fra andre at det de andre år havde været en rigtigt hyggelig dag sammen.

1. Hvilken forskel oplever du, at arbejdsdagen gør for kirken?

Jeg synes det i høj grad gør noget for fællesskabet. Det at man kommer i arbejdsgrupper sammen med nogen man måske ikke har snakket med før, gør at man lærer nye mennesker at kende. Derudover er der bestemt mørke kroge i kælderen som har godt af en oprydning i ny og næ.

1. Hvad er det fedeste ved at være med på dagen?

Pauserne, haha! Der er både mad og kage, what’s not to like.

1. Hvad fik du ud af at være med?

Jeg lærte et par nye mennesker at kende og hyggede mig. Ja, jeg hyggede mig faktisk med oprydning.

10155229_10152807020357333_6181799472769608317_n

Maria Solhøj

1. Hvad var årsagen til at du meldte dig til arbejdsdagen?

I en valgmenighed som vores mener jeg, at det fælles frivillige arbejde er afgørende for, at kirken kan fungere – det vil jeg gerne bidrage til.

Jeg synes det er sjovt at lære folk i kirken bedre at kende, hvilket jeg tænker sker let gennem et fælles tredje – her en gulvskrubbe og en skuresvamp.

1. Hvilken forskel oplever du, at arbejdsdagen gør for kirken?

Jeg tænker både, at den bidrager til fællesskabsfølelsen mellem de deltagende, og så er jeg sikker på, at resultatet bliver til glæde for kirkens brugere.

1. Hvad er det fedeste ved at være med på dagen?

Jeg var med til at vaske og give scenen olie. Det var fedt at se det endelige resultat og vide, at vores flotte scene bliver passet på.

1. Hvad fik du ud af at være med?

Sjove snakke, motion, skabt et konkret resultat, fuld forplejning og en øm lænd.

13263797_10154164701932243_976607739509748803_n

Filip Simonsen

1. Hvad var årsagen til at du meldte dig til arbejdsdagen?

Fordi jeg ikke oplever at engagementet fra menigheden er så stort, og følte mig dermed lidt forpligtet

1. Hvilken forskel oplever du, at arbejdsdagen gør for kirken?

Ikke det helt store. Folk i kirken lægger alligevel ikke særlig meget mærke til det.

1. Hvad er det fedeste ved at være med på dagen?

Fællesskabet, og du får brugt hænderne

1. Hvad fik du ud af at være med?

Faldt i snak med folk jeg normalt ikke snakker med. Lærer nogle nye mennesker perifært at kende.

Julie Hjorth Hansen

1. Hvad var årsagen til at du meldte dig til arbejdsdagen?

Jeg meldte mig til arbejdsdagen for at gøre en indsats ift. at få kirken sat i stand og rengjort og for at møde nogle nye mennesker og have en praktisk dag fuld af hygge.

1. Hvilken forskel oplever du at arbejdsdagen gør for kirken?

Det er en dag, hvor fællesskabet i kirken styrkes, hvor alle har fokus på at få kirken til at skinne. Derudover giver det også en klap på skulderen til de frivillige som uge efter uge tager en ordentlig tørn for at holde kirken ren. Det er en dag, hvor alle, der ikke har tid eller prioriterer at tage en frivillig rengøringstjans om ugen kan støtte op om arbejdet.

1. Hvad er det fedeste ved at være med på dagen?

Det er helt klart fællesskabet. Der er noget enormt hyggeligt og uforpligtende over at hænge ud sammen, imens man vasker gulv eller hamrer et søm i et stykke træ. Det giver anledning til gode snakke og grin.

1. Hvad fik du ud af at være med?

Jeg følte både, at jeg gjorde noget godt for kirken og jeg fik snakket med nogle rigtig søde mennesker.

Link til den kommende arbejdsdag: https://www.facebook.com/events/1824138924472073/?active_tab=highlights

Jeg håber at vi ses 🙂