Hvor var du 11. marts 2020 kl 19.30? En historisk aften i Danmarks historie, som vi nok kommer til at huske.

Jeg var gæsten til UngVM’s  ”skyd-på-teologen-aften”. Vi hilste med krammere. Vi sad tæt i de nye sofaer i HJERTERUM (lokale på Mjølnersvej). Vi sang lovsang, vi bad for hinanden – nogle med håndspålæggelse, og jeg svarede på de unges spørgsmål. Da klokken var 21 drak vi kaffe og kage, og da en eller anden kom til at tjekke sit nyhedsfeed på telefonen, ramte nyheden os. Danmark var lukket ned, gymnasieeleverne skulle blive hjemme næste dag. Og det skulle jeg også.

Siden da har vi været i en ny tid som kirke. Og jeg tror ikke, at vi kommer til at sidde så tæt foreløbig…

En ting der ikke har ændret sig er, at kirken er relevant. Vi skal bare finde nye måder at være kirke på, og gøre det, vi er kaldet til.

Her er fire måder, vi er kirke på i corona-tiden – set fra mit præstebord:

Klynger går online

Isolationen kan gøre os syge og åndeligt udtørrede. ”Det er ikke godt for mennesket at være alene”, er en bibelsk sandhed alle danskere har mærket på det sidste (vi kalder det bare ”hudsult”). Derfor har klyngernes og cellegruppernes trivsel været på mit hjerte. Her har vi vores åndelige familie, og det er afgørende for vores trosliv at fastholde samværet. Fællesskabet i klyngerne skal fortsætte, og vi må få det til at fungere online og i mindre grupper.

16-miljøets klynger er begyndt at mødes på ZOOM, og det fungerer for de fleste. For at lette opgaven tilbyder jeg at facilitere og lede en ZOOM-aften i alle fællesskaber med bøn, gruppesnak og et oplæg med temaet: ”lovprisning i en corona-tid”. Jeg har holdt det en del gange, og forfiner det hen ad vejen. Nogle klynger har i den ånd også forsøgt sig med lovsang over ZOOM-forbindelsen, som jeg ville ønske jeg havde optaget – det havde været oplagt til årsfestens underholdning😊

Walk-n-Talk i Hasle Bakker

At være så meget i stilhed har bragt mange ting op til overfladen, som folk trænger til at tale om. Derudover trænger vi til at røre os, mig selv inklusiv. Derfor er jeg begyndt at tilbyde en times walk-n-talk i Hasle Bakker på mine fordybelsesdage – ligesom jeg plejede at være tilgængelig på uni.

Skriv hvis du vil gå en tur.

Online Bibelskole

I efteråret fik jeg 30.000 kroner til et online bibelskoleprojekt af Udfordringens fond til mediemission. Vi vil bruge midlerne til at lave en website – en bibelskole bestående af inspirerende online bibelundervisning. Status er at teamet er stort set samlet, manuskripterne er i gang med at blive færdiggjort, kunstneren har lavet sine første skitser klar, og vi står foran at skulle skyde den første video om Profeten Daniel. Visionen om at lave relevant, forståelig og tidssvarende bibelundervisning for troende og søgende mennesker, er ved at komme til live. Jeg glæder mig til vi kan launche hjemmesiden og dele videoerne med jer.

Sommerferie i ÅVM

Corona-krisen kommer til at påvirke vores sommerferieplaner – det har den allerede gjort med aflysningen af SommerOase, men jeg forventer at mange unge vil blive i Aarhus hen over sommeren. Derfor er vi i gang med at samle et team, som vil arrangere sommerfællesskab, der kan skaleres efter myndighedernes retningslinjer for hvor mange vi må forsamles.