DSC_0083 - version 3 – Version 2
Mette Zommer

Når man deltager i en gudstjeneste i ÅVM, er det svært at undgå at lægge mærke til den store tornekrone over alteret. Men vidste du, at bag tornekronen, er der et fantastisk vidnesbyrd?

af Mette Zommer

Historien starter på et tidspunkt hvor jeg er i terapi, og pludselig får en stærk åbenbaring, hvor Jesus viser sig for mig. En meget stærk livs-alt-ændrende-umulig-at-beskrive-oplevelse. Kort efter denne oplevelse, tog min sjæl en dyb beslutning om at ville gå Caminoen. Selv var jeg dødsens angst. Jeg græd i flyveren og var indstillet på, at jeg ville fare vild og dø af sult i bjergene, blive overfaldet eller af anden grund i hvert fald rejste døden i møde. Det skete også, men det var dele af mit ego der måtte lade livet til fordel for mere plads til lys i mig og i mit liv.

Bestillingsarbejde oppefra

Jeg begyndte også at komme i Århus Valgmenighed. Jeg er ikke vokset op med et forhold til Jesus, men måtte selvfølgelig dykke ind i min oplevelse på forskellig vis, og at være en del af ÅVM i en tid, blev en del af processen. Kort efter rejste jeg mig pludselig fra en depressions dag under dynen, blev fyldt af energi og overskud og malede non stop til jeg havde malet to malerier færdige. Begge med et sort/hvid billede af Jesus som en del af det. Jeg greb ud efter biblen og den første side jeg slog op på var den tekst, hvor ikonet fra mit maleri også var fra. Og jeg kendte ikke til biblen eller historien på billedet. Dagen efter de to malerier var færdige blev jeg ringet op og spurgt om jeg havde to malerier der kunne bruges til krop-sind-ånd messen til ”I Mesterens Lys” standen, fordi det de oprindelig skulle bruge var blevet ødelagt. Og jo, det mente jeg nok, at jeg havde. Næsten på bestilling oppefra. På det ene billede, var der var en tronekrone lavet af rosengrene bundet fast på.

Blev spurgt om at lave en tornekrone

En fra ÅVM havde set maleriet med tornekronen på standen, og ringede til mig og spurgte, om jeg kunne lave en tornekrone i metal til over alteret. Jeg havde aldrig arbejdet med metal før, men det lød som en meget spændende opgave, så det ville jeg selvfølgelig gerne. Det tog kun ca. et par weekender at lave den, fordi ham jeg lavede den sammen med var smed. Det var en fed kreativ proces, som gik ret flydende. Så det er dejligt at vide, at Tornekronen betyder noget for nogen.

One thought on “Historien bag tornekronen

1. Så dejligt at læse, hvordan tornekronen er et symbol på Jesu forvandling af Mettes liv og hans offer for os alle sammen. 🙂 fra Ruth