Af Jane Baumgartner

En torsdag om måneden har gennem et års tid været familiegudstjenesternes plads. Et godt mødested for børn og deres forældre til hygge, gudstjenestefejring med sang og forkyndelse i børnehøjde og efterfølgende fællesspisning.

Torsdag den 24.2. 2022 var der familiegudstjeneste – og med dette lille skriv, vil jeg åbne et vindue ind til en skøn, skøn eftermiddag.

Fra kl. 16 begyndte familierne at ankomme. Flere af børnene kom direkte fra deres institution og skoler – og de erfarne børn ud i familiegudstjenestedeltagelse – styrede direkte hen mod de to rullevogne, der var fyldt med børnevenlige snacks. Princippet er ”en-til-hver-hånd” – og når snacken i den ene hånd er spist, må man tage en ny. De voksne tog en kop kaffe og lod freden sænke sig i sofaerne i café-området, mens børnene indtog kirkerummet og mini-kirkens scootere.

Kl. 16.30 gik gudstjenesten i gang og både børn og voksne kom op af stolene og sang med. Som noget helt særligt har vi til familiegudstjenesterne inviteret børn til både at spille og synge med fra scenen. Og de er SUPER gode til det!

Ved dagens gudstjeneste fik vi besøg af hånddukken Viggo, der stillede de gode spørgsmål til dagens emne. Over det sidste halve års tid har vi mødt nogle af børnene i Biblen; og ved dagens gudstjeneste mødte vi Jesus som 12-årig i templet – og vi undrede os sammen over, hvem der i virkeligheden var blevet væk: Jesus eller Josef & Maria.

Efter gudstjenesten, som varede knap 30 minutter, var der et spændende løb rundt i kirken for skolebørnene med nogle gode poster – og mens de yngste legede, hjalp forældrene med at stille op til fællesspisning. Et langt bord med plads til ca 40 personer blev dækket i caféen, og der blev serveret lækker mad. Under måltidet gik snakken lystigt på kryds og tværs mellem både børn og voksne. Flere voksne bemærkede, at der er meget bedre tid og ro til at børnene kunne ”opdage” de andre børn og finde nye venner end til børnekirke en gennemsnitlig søndag formiddag – og at det var dejligt med mulighed for voksensnak henover et måltid mad, der blev serveret.

Alt i alt igen en rigtig dejlig torsdag eftermiddag.

Ses igen den 31.3. 2022!