Af Jakob Friis, kontakt: 61763582 el. jakob_mark_friis@hotmail.com

I juni 2021 lykkedes det os endelig at komme afsted ud på Aarhus Krisecenter for voldsramte kvinder igen. Vi plejede at være afsted den 1. søndag hver måned, men pandemien tvang os til at lukke arbejdet midlertidigt. Der var det så endelig muligt at åbne op for det igen, hvilket både personalet og vi frivillige var glade for.

Vores frivillige arbejde består i, at vi hjælper med mindre praktiske opgaver. Som at sætte sprit- og papirdispensere op, plante blomster og grøntsager i drivhuset, oliere havemøbler, male vægge, sortere tøj, sætte gardinstænger op, sørge for at computere til børnene kører godt og en masse andet.

Personalet takker os altid for hjælpen derude, for dem gør det en stor forskel, at vi kommer og hjælper med ting som de ikke lige selv havde mulighed for at få gjort. Kvinderne er altid glade når vi kan hjælpe dem med ting i deres lejlighed på centeret. Arbejdet er med til at forbedre omgivelserne for både kvinder, børn og personale.

Aarhus Valgmenighed hjælper ikke kun til med frivilligt arbejde, vi er også med til at give møbler, tøj, legetøj og penge. Kvinderne har ikke altid meget, og når de flytter fra centeret, har de mulighed for at tage de møbler, tøj og legetøj med sig, som vi har været med til at give.
Pengene fra sidste års kollekt er gået til en tur til Tivoli Friheden med børnene fra centeret, samt indkøb af hobby genstande og udsmykning til væggene.
Hobbyartiklerne bruges af børnepædagogerne i deres arbejde med børnene.
Udsmykningen er i form af nogle farverige billeder af malerier, før hang der masser af plakater, der viste andre krisecentre. Kvinderne udtrykte et ønske om noget andet pynt, da de ikke havde lyst til altid at blive mindet om deres barske situation. De nye billeder har gjort gangene mere lyse, farverige og sjove.

Målet med vores arbejde er at bringe Guds kærlighed og omsorg til børnene, kvinderne og personalet på stedet. Vi gør det på en simpel måde med det praktiske arbejde, og møder ofte en undren over hvorfor vi er der. Så vi håber og beder for, at det gør en forskel ind i kvindernes behandling på stedet, og at Gud gør noget åndeligt. Det er altid dejligt at høre, hvor glade de er for os derude. Valgmenigheden har været til stede med arbejde i mere end 10 år, båret af forskellige grupper og enkeltpersoner gennem tiden. Og selv om vi er meget få lige nu, håber vi at arbejdet kan bestå.

Tak til alle som med tid, gaver og bøn har bidraget til at gøre en forskel derude. Håber at vi som kirke kan blive ved med at bede og velsigne stedet.

Har du lyst til at hjælpe med det praktiske arbejde derude er du meget velkommen, vi mangler flere hænder. Alle kan bruges, dog ikke børn, idet der er tavshedspligt omkring beboerne.
Kontaktoplysninger står her, eller under Diakoni delen på Aarhus Valgmenigheds hjemmeside.