Kristina Hald Jacobsen

Hvorfor kan du kalde ÅVM for din familie?

Fordi jeg i fællesskabet med kristne brødre og søstre kan være mig selv og slappe af i deres og Guds nærvær. Fordi der er plads til alle følelser og tanker under en Gudstjeneste i Aarhus Valgmenighed.

I menigheden bliver jeg mødt med stor kærlighed og omsorg. Jeg oplever at blive elsket og støttet af mennesker, jeg ellers aldrig ville have kendt, hvis jeg ikke kom her. Her er vi familie; på tværs af alder, uddannelsesbaggrund og livssituation.

Vi udlever legemstankegangen ved at se og anerkende, at vi hver især har noget vigtigt og særligt at give ind i fællesskabet. Vi kan ikke leve (kristen)livet uden hinanden. Ligesom til familiefester bemærker man, hvis nogle i familien ikke deltager. Man beder for de syge og står sammen med dem, der har det svært. Og vi glædes sammen, når nogle har gode nyheder.

Hvilket dyr minder du mest om og hvorfor?

Lige for tiden må jeg desværre indrømme, at jeg nok mest minder om et æsel; jeg kan være meget stædig og nægte at gå videre, hvis jeg ikke vil den vej, jeg bliver ført. Til gengæld kan jeg også trække et ret stort læs uden at blive træt.

Hvad er din primære opgave i MR?

Jeg er medlemsansvarlig. For mig betyder det, at jeg – så vidt det er muligt – lytter til medlemmerne, tager deres ønsker og behov alvorligt og sætter deres drømme for menigheden på dagsordenen. Jeg tager det repræsentative demokrati meget alvorligt og sætter en dyd i at være en stemme ind i menighedsrådet på vegne af medlemmer. Dette er naturligvis vanskeligt og kompleks, fordi vi har så mange medlemmer med forskellige ønsker for menigheden.

Hvad har du tjent med udover MR-arbejde?

Jeg har helt fra begyndelsen af min tid i Aarhus Valgmenighed tjent som forbederkoordinator i 16-miljøet. Det betyder, at jeg står for den overordnede koordinering af forbønsteams og leder mit eget forbønsteam én gang i måneden.

Jeg kan ikke forestille mig en mere fantastisk tjeneste end muligheden for at lægge menneskers behov over til Gud. Jeg har oplevet Helligåndens tilstedeværelse på de mest utrolige måder som forbeder.

Derudover har jeg i en årrække ledt en bedegruppe, hvor vi sammen udforsker de forskellige nådegaver – særligt den profetiske.

Hvem er din favorit bibelperson og hvorfor? (Jesus gælder ikke)

David. Han har været min favorit i årevis, fordi han hviler så meget i Guds kærlighed, at han ikke tøver med at rejse sig og løbe hen til sin himmelske far, når han er faldet i synd. Han er en mand med alvorlige karakterbrister – men alligevel en mand efter Guds hjerte. Han vidste, hvor han skulle søge hen, når han havde fejlet. Derudover havde han et ukueligt mod pga. hans store tillid til Gud.

Hvad var den sidste bommert, du lavede?

Det var nok, at jeg satte Roskildehjemmet* på som 6. prioritet, da vi skulle vælge praktik på Diakonhøjskolen – og fik den! Det betyder nemlig, at jeg fra 1. juni – 1. december bor i Roskilde og derfor må holde pause fra menighedsrådet og kirken det meste af den periode. Derudover må mine to fantastiske roomies og jeg flytte fra hinanden, hvilket ærgrer mig meget.

*Roskildehjemmet er et forsorgshjem fra psykisk syge, misbrugende hjemløse.

Hvad er din yndlings lovsang og hvorfor?

“I am not the same” af Unhindered , fordi teksten minder mig om, hvad Jesus har gjort for mig:

Min fortid spøger ofte, og så hjælper denne lovsang mig med at proklamere sandheden om, at jeg ikke længere er den, jeg var, men at jeg er en ny skabning, som ikke behøver skamme mig eller lade mig ryste af minder eller omstændigheder.

Hvad bliver du aldrig god til?

Ikke at overbooke min kalender og ville mere, end hvad der er muligt.

Hvad er din mest nørdede interesse?

Filologi og mærkelige sprog såsom græsk, latin, hebræisk og russisk.

Hvad er det vigtigste dine forældre har lært dig?

• At have et åbent hjem og hjerte for alle typer mennesker og etniciteter.
  • At leve udfra visheden om, at Gud elskede os først, og at alt andet springer ud af det.
  • Min far lærte mig dybden af nådesbegrebet.