Af Cecilie Hermann Rasmussen

Du er flyttet til Aarhus måske for at studere, arbejde eller af en helt tredje grund. Du omgås hovedsageligt mennesker på din egen alder. Du savner din mors kødgryder. Du synes egentlig børn er meget søde, men du har ikke dine egne. Du er voksen, men oppe i dit hoved er der stadig nogen, der er ”rigtige voksne”.

Hvis du kan svare ja til en eller flere af ovenstående, så fortvivl ej – du ikke alene.

Da jeg flyttede til Aarhus for lidt over 4 år siden var min primære omgangskreds mine klassekammerater og nye bekendtskaber i klyngen, det vil sige mennesker, som var omtrent lige så gamle som mig og som befandt sig i nogenlunde samme livssituation. Jeg var lige kommet hjem fra et år i USA, hvor jeg boede hos en familie. Der havde jeg fået et fantastisk åndeligt forbillede i familiens mor, Summer. Men med godt 8100 km mellem Summer og jeg, manglede jeg en i Aarhus, som jeg kunne spejle mig i og søge vejledning hos i livets både store og små spørgsmål. På Sommeroase blev der snakket om ”åndelige forældre”, og i 2014 kendte jeg ikke det begreb, men det var det jeg manglede, da jeg flyttede til Aarhus. En, der havde passeret 20’erne, som kunne dele ud af sin erfaring og visdom.

Under et medlemsmøde i kirken for godt to år siden mødte jeg Hanne Ausrød. Hanne kommer i 10-miljøet sammen med sin mand og sine børn. Jeg havde på mødet givet udtryk for, at jeg manglede fællesskab og samvær på tværs af 10- og 16-miljøet, og Hanne inviterede mig frimodigt på kaffe i familiens hus i Tilst. Et besøg blev til to, som blev til mange flere.

Det har været til stor velsignelse at dele liv med Hanne og resten af hendes familie. Nogle gange har vi tid til at vende hele verdenssituationen helt uforstyrret, andre gange underholder jeg deres tre drenge, mens Hanne laver aftensmad. Uanset hvad dagen bringer, når jeg træder ind af døren, så er det rart, som lettere rodløs studerende at træde ind i et hjem, hvor det ikke drejer sig om mine behov, men hvor der er familie, børn, liv og til tider kaos og opvask, der skal ordnes. Ligesom Hanne er forbillede for mig, så får jeg også mulighed for at være forbillede og bidrage i deres børns liv. Hvilket er til stor glæde for mig, og forhåbentlig også til stor glæde for alle tre drenge.

Hermed en opfordring til at være ”familie” på tværs af alder, livssituationer og miljøer. En opfordring til frimodigt at invitere på kaffe eller til aftensmad. Til jer familier; en opfordring til at invitere andre som mig ind i jeres hjem. Til andre som mig; en opfordring til at tage del i en familie.

Hvis du er familie og ikke kender en ”ung” i kirken, eller ung men ikke kender en familie, så fortvivl ej. Simone har tilbudt at være match-maker.

Så send en mail til hende på: simone@valgmenighed.dk