Af Hans-Christian Vindum Pettersson, Valgmenighedspræst

Den 17. april offentliggjorde vi, at menighedsrådet har kaldet og ansat Peter Viftrup Højlund som præsteaspirant og leder af ungeområdet pr. 1. maj 2023.

Peter begynder på kandidatuddannelsen i teologi til sommer, og derfor ansætter vi ham for nu i en deltidsstilling (40%) med henblik på at søge om ordination og indsættelse som præst, når kandidatuddannelsen og præsteseminariet er veloverstået.

Peters opgave vil være at forkynde og undervise bredt i menigheden samt lede og udvikle vores arbejde for unge og studerende i Aarhus. Peter er 28 år, har en bachelorgrad i teologi fra Menighedsfakultetet og har gennem de sidste år tjent med forkyndelse og undervisning rundt i landet.

Peter har blandt andet arbejdet som timelærer på Børkop Højskole, ungmedarbejder i Indre Missions Unge, frivillig i Kristeligt Forbund for Studerende og senest som underviser på ÅVM’s bibelskoleforløb. Peter er desuden passioneret for musik og sangskrivning, har udgivet flere lovsange, og for tiden udgiver han musik med David Skarsholm i bandet: ”alt det der drukner”.

Som følge af Keld Dahlmanns opsigelse i december 2022 har menighedsrådet haft fokus på at sikre den pastorale betjening i fremtiden, sætte et godt pastoralt team og bruge muligheden på at udvikle vores stab, så den kan understøtte menighedens behov og visionen, som vi arbejder for.

Vi er meget glade for, at Peter bliver en del af staben, og tror, at han vil give et vigtigt og unikt bidrag til menigheden. Vi glæder os til, at I kommer til at møde ham og få glæde af hans tjeneste.

Forandringer på den pastorale stab

Med Peters ansættelse kan Hans-Christian give ledelsen af arbejdet blandt unge og studerende fra sig og dedikere sin tid til at være valgmenighedspræst for hele menigheden. Peter vil fremover lede vores arbejde og målsætninger på ungeområdet i samarbejde med Daniel Holmberg, Hans-Christians pastorale assistent.

Eftersom Peter for nuværende ikke kan være liturg eller foretage kirkelige handlinger, så har menighedsrådet haft brug for at finde løsninger på disse behov. Heldigvis har der været en oplagt intern løsning, som i vores øjne tager højde for menighedens udvikling.

Menighedsrådet henvendte sig nemlig til Jane og tilbød hende fuldtid fra 1. maj, for det er vigtigt for menigheden at have flere ordinerede præster til at forestå gudstjenester og kirkelige handlinger. Janes tid vil være delt mellem børnekirken og pastoral tjeneste bredt i menigheden. Jane vil fortsat lede børnekirken, og derudover vil hun fremover oftere stå for gudstjenester, forkynde, undervise, yde sjælesorg og foretage kirkelige handlinger.

Sidst, men ikke mindst: for at muliggøre Janes tilstedeværelse som liturg og forkynder om søndagen og generelt for at styrke børnekirken som er i vækst, så har menighedsrådet besluttet at der skal ansættes en lønnet børnekirkemedarbejder mere med fokus på de yngre børn. Det drejer sig om en 20-25% ansættelse.

Vi glæder os over, hvordan ansættelsen af David Munch som assistent i børnekirken har givet stabilitet i og udviklet teenarbejdet, Den samme udvikling ønsker vi i tilbuddene for børn under 9 år. Den nye stilling kommer derfor til at fokusere på de yngre børnekirkegrupper om søndagen, koordinering af frivillige, planlægning og gennemførelse af events for børnene mm. Vi håber på at kunne ansætte en børnekirkemedarbejder mere med begyndelse i august.

Det pastorale team

Med ovenstående løsning råder vi samlet set over et pastoralt team, der dækker mange forskellige behov:

• Peter Viftrup Højlund, 28 år, præsteaspirant og leder for ungeområdet (kommende præst).
  • Daniel Kjær Holmberg, 29 år, pastoral assistent med fokus på konfirmander og ungeområdet.
  • Hans-Christian Vindum Pettersson, 34 år, valgmenighedspræst.
  • Jane Baumgartner-Nielsen, 48 år, præst med særligt fokus på børnekirken.
  • David Viftrup, 49 år, daglig leder med ca. 40% pastoral tjeneste (forkyndelse, undervisning, fællesskaber og mentorskab)

Selvom vi kun har to ordinerede præster ansat det næste stykke tid, så tror vi på, at vi er godt dækket ind på den pastorale stab, og vi ser frem til at bygge kirke sammen som menighed.