Kære menighed og andre interesserede læsere

Vi er fem unge mennesker, Cecilie Hermann Rasmussen, Dorthe Svinth Olesen, Christian Albertsen, Jakob Tarp og jeg Simone Nygaard Madsen, der siden september 2018 har været i cellegruppe sammen. Cellegruppen er knyttet til klyngen “I-Mellem”, som huser en masse af dem, vi kalder ”midterbørnene” fra 16-miljøet. Altså unge der ikke endnu ikke er rykket til 10-miljøet og heller ikke er nye i 16-miljøet. Da cellegrupperne i sin tid skulle dannes, var det et særligt ønske for nogle af os at være en diakonal cellegruppe. På den måde blev vi naturligt sammensat af et fælles ønske om at tjene Gud og vores by, hvor der var brug for det. Inden vi blev knyttet til Hamlet brugte vi tid på at lære hinanden at kende, og tog nogle aftener ud på en heltaftens gåtur for at bede for Aarhus.

Hamlet

I cellegruppen ville vi gerne opleve Guds kærlighed gennem tjeneste i lokalsamfundet, og vi ville gerne dele ud af vores ressourcer. Vi skulle ikke bare være en cellegruppe, der piller sig selv i navlen og taler om livet. Vi ville ud! Alt det vi har fået fra klyngesamlinger og gudstjenester ville vi bruge i mødet med andre mennesker. Da vi skulle finde et konkret sted at være, satte vi os sammen og søgte Gud gennem bøn og bibellæsning, og en dag fandt Cecilie ud af, at de manglede frivillige på værestedet Hamlet på Nørre Allé. Vi kunne alle mærke, at Gud kaldte os til dette sted, og det var derfor nemt at springe ud i det.

Et kærligt fællesskab

Hamlet er et værested i Aarhus for unge mellem 18-35 år. Torsdag og fredag aften åbnes dørene for et fællesskab med madlavning, spil, gode snakke og hygge. De sidste par gange har der været mellem 5-7 unge, som alle har vidt forskellige baggrunde og årsager til at komme. Det der fylder for mange af dem er dog ensomhed. Hamlet er for dem et sted, hvor nye venskaber opstår, der er mulighed for at snakke om livet på godt og ondt, og der er et gratis måltid. Vores opgave på Hamlet er at skabe rammerne for, at de unge kan opleve et kærligt fællesskab. På trods af, at målgruppen er 18-35 år, så kommer der også nogle gange folk over 35. En af årsagerne til det er, at det kan være svært at finde et alternativ til Hamlet, når man bliver for gammel til det.

For os giver det mening at tjene på Hamlet, fordi Gud har givet os så meget, som Han ønsker vi skal give videre. Det er vores overbevisning, at alle mennesker skal have mulighed for at opleve tryghed, glæde og nære relationer i deres hverdag. Det er vi på Hamlet med til at facilitere. For os kræver det ikke særlig meget at være tilstede for de unge, lytte til dem, vise dem kærlighed, lave sjov og også fortælle dem vores historie. De ved, at vi er kristne og kommer i Aarhus Valgmenighed, og vi har kun oplevet, at det blev modtaget med respekt og ydmyghed. De er nysgerrige på, hvordan vi lever vores liv, og hvordan Gud har betydning i vores liv. Derfor opstår der ofte samtaler om tro og eksistens.

Brugerne på Hamlet er en fantastisk sammensætning af mennesker. En ung fyr der arbejder i Netto, en genert pige der gamer helt vildt, og en meget energifyldt alle-mulige-sprog-talende mand, som kan fremtrylle 12 fremragende pizzaer på 45 minutter! Bølgerne går ofte højt, når der spilles spil efter maden. Især ”Partners” bidrager til, at stemningen hurtigt kan gå fra trykket til festlig. Det er altid vigtigt at få reglerne på plads på forhånd, så der fx ikke opstår alt for store diskussioner om, om startfeltet også skal tælles med. Men på trods af det, så er disse aftener så vigtige og meningsfulde i de unges liv. Hvem ved hvor de ville være uden?

Hvis nogle af jer kunne have lyst til at bruge tid med unge ensomme i Aarhus, så er i velkommen til at kontakte Christian Møller Pedersen på 31 65 15 03.