Af Hans-Christian Vindum Pettersson, Valgmenighedspræst

For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være (Matt. 6,21)

Ordene ovenfor er fra Jesu bjergprædiken. De er en advarsel mod at lade materiel rigdom være vort livs højeste stræben. Lad din skat være i himlene, anbefaler han. Det tror jeg er en sund udfordring og påmindelse til mange af os. Men det er ikke kun materiel velstand som kan føre os på afveje og blive vort hjertes glæde.

Jesu ord om vort hjertes skat har runget i mig siden vi afholdte #Berørt den 14.-16. april 2023.

Et profetisk ord fra Becky Harcourt, en af talerne på konferencen, var dette: ”Den elskendes kys vækker kirken” – altså: Jesus kysser kirken, som han elsker, så hun vågner.

Det tror jeg i virkeligheden ikke blot er et ord som taler til konferencedeltagerne, men til alle kristne.

Jesus vil noget med os, og når han giver særlige erfaringer af sit nærvær og kærlighed, er det med en hensigt.

#Berørt var netop som et kys for mange. En erfaring af at blive kærtegnet af nærværet, kærligheden, tilgivelsen, godheden og kraften. Nogle fik åndsgaver, nogle blev helbredt, nogle blev befriet fra synd eller ondskab eller fortid, nogle hørte hans stemme for første gang. Jeg glæder mig allerede til næste år 🙂

Men vakte kyssene og kærtegnene os op så vi så på Jesus? Forandrede det noget, da dagligdagen gjorde sit indtog? Det er et relevant spørgsmål på bagkant af sådan nogle særlige dage.

Hvis vi har haft en særlig erfaring, fører det så blot til en længsel efter flere særlige øjeblikke, eller påvirker det vores dagligdags liv med Gud? Har hans kys gjort noget ved os? Ved vores gudsforhold i det daglige? Er Jesus vores hjertes glæde, vores skat? Påvirker det vor tro, prioriteter, engagement, efterfølgelse?

Hvor din skat er, dér vil dit hjerte rette fokus hen; det vil du søge og prioritere over alt andet. Er dit hjertes skat velstand, så vil dit fokus være på økonomisk fremgang. Din uro vil vokse når renterne stiger og dit indehavende skrumper. Først når økonomien er sikkert placeret kan andre ting få din opmærksomhed.

Er dit hjertes skat ægtefællen eller længslen efter et romantisk forhold, så vil du være opslugt af ham/hende eller længslen herefter og alt andet bliver sekundært i dine tanker og følelser. Den samme dynamik gælder, hvis det er dine børn, karriere, venskaber, berømmelse, følgere eller fritidssport.

Er Jesus dit hjertes skat? Forandrer hans kærlighed dine prioriteter? Er du blevet vakt af den elskendes kys?

Lige så vel som Gud vil møde os på de særlige dage, så vil han være en del af det daglige. Han venter ikke i templet, i kirken, men vil være en del af hele vort liv. Derfor mener jeg, at vi i denne tid bør sætte fokus på vores eget personlige daglige liv med Jesus.

Min opfordring er derfor at lade din tro få effekt på din dagligdag, dine vaner, dit personlige åndelige liv. Måske skal du fokusere på bønnelivet, eller bibeltiden, eller begejstringen/bevidstheden om Guds nærvær i dagligdagen.