Af Maria Kjær Jensen, studentermedhjælper

Den 26. marts afholdtes der “Hammerslag” til fællesgudstjenesten i Aarhus Valgmenighed. Læs interviewet med Benedikte Birkkjær Justesen, som var med-arrangør på eventet, og bliv klogere på hvad der foregik den søndag.

Jonatan Rabjerg som auktionarius

Hvad gik auktionen ud på?

Til auktion i ÅVM havde vi igennem flere uger opfordret medlemmerne til at sætte ting, tid eller evner til salg; der kom en masse gode numre ind, som deltagerne så kunne købe, og vide, at pengene man gav gik direkte til ÅVM’s diakonale arbejde. Til auktionen havde vi en skæg auktionarius, som var med til at gøre eventet sjovt.

Hvorfor afholde auktion i ÅVM?

Auktionen have to formål: Dels skulle det være en hyggelig eftermiddag med pizza, sandwich og et event, som medlemmerne kunne samles om. Og dels var det en ny og anderledes måde at samle penge ind til ÅVM og særligt det diakonale arbejde, som kirken er ved at starte op.

Hvilke ting blev solgt?

Det var meget populært at købe ydelser til hjemmet – hvem vil ikke gerne have vasket vinduer eller få ordnet lidt have? Ellers var fotoshoots med Jens Emil og de udloddede sommerhus-overnatninger også meget populære.

En af højdespringerne var et nummer fra arkitekterne Rikke Buhl og Kjeld Ghozati, der tilbød et skitseforslag til en ny villa, ombygning, carport el. Lign. Den gik for 4.500 kr.

Vi var overraskede og glade over, hvor mange der havde meldt ind med ydelser og ting de ville sælge – alt fra møbelreparation, cykler, massage, sommerhuse, foredrag om kommunikation, vinsmagning og bøger. Det var jo første gang vi holdt denne type event, så det var utroligt herligt, at kirken bakkede op og bød sig til!

Hvor mange deltog i auktionen?

Der var godt 80 deltagere til auktionen. Jonatan Rabjerg var auktionarius, og sørgede for godt humør og en rimeligt tjep gennemgang af numrene – vi kom igennem 42 numre på under en time!

Der var enkelte budkrige, for eksempel om en æske Ninjago, hvor to små gutter virkelig havde sat næsen op efter at få den med hjem. Og så var Narnia-maleriet, som engang hang nede i kirken, også centrum for en budkrig. Den endte med at gå til 1.500 kr.

Hvordan var stemningen?

Stemningen var god og festlig! Vi håber, at folk nu er bekendt med konceptet, og at endnu flere har lyst til at deltage næste gang.

Hvor mange penge blev samlet ind?

Vi samlede 26.200 kroner ind, hvilket vi er super glade for. Vi synes at auktionen var en succes, og en ret hyggelig eftermiddag, som vi håber at kunne gentage.