Af Pelle Kviesgaard

Hvert år samles kirker i hele verden om bøn. Det har de gjort siden 1861 i World Evangelical Alliance og i Aarhus er vi også med på den idé.

Det vigtigste formål er at markere kirkens enhed, at selvom vi er mange forskellige kirker med teologiske uenigheder om stort og småt, så ønsker vi stadig at efterkomme Jesu ord i Joh 17,20-23 og alle være ét i Kristus. Når man beder sammen, finder man nemlig ud af hvor meget man er fælles om og selvom der naturligvis stadig er vigtige teologiske forskelle, så kan man for en stund glemme det og have fællesskab med sine brødre og søstre.

I Aarhus er samarbejdet exceptionelt bredt, lokalforeningen tæller således både Aarhus Bykirke, Christianskirken, Citykirken, Eurolife, Frelsens Hær, Indre Mission, Den Katolske Kirke, Kristeligt Forbund for Studerende, Metodistkirken, Saralystkirken, Skt. Pauls kirke og os selv.

Dem, der stikker mest ud på listen, er katolikkerne. Det er meget få steder i verden, de er med, men her i Aarhus er samarbejdet altså så godt, at de også er med og ønsker bønsfællesskab med de andre kirker.

I år er temaet ”Enestående” og bag det gemmer sig en fejring af jubilæumsåret for den lutherske reformation 1517. Derfor vil man på aftnerne dykke ned i de lutherske ”sola’er”; nemlig: Kristus Alene, Skriften alene, Nåden alene og Troen alene. Ikke for at hævde det særligt lutherske, men for at vise at vi faktisk alle er fælles om dette kernestof.

Der er ni forskellige møder i løbet af ugen, så det er godt gået, hvis man får pladen fuld, men ellers er der virkelig noget for enhver smag:

Søndag d. 8/1 kl. 16.00 er der gudstjeneste i Skt. Pauls Kirke, Skt. Pauls Kirkeplads 1, Aarhus C. Sognepræst Flemming Baatz Kristensen er liturg og Jürgen Galonska, præst i Citykirken, taler. Overskrift: Kristus alene – den eneste sande vej (Joh 14,6).

Mandag d. 9/1 kl. 19.30 er der bedemøde i Metodistkirken, Hjarnøgade 1, Aarhus C. Præst i Eurolife Linda Wilson taler. Overskrift: Skriften alene – visdom til frelse (Luk 24,45-49).

Tirsdag d. 10/1 kl. 14.00 er der bedemøde målrettet seniorer i Indre Missions Missionscenter Stjernen, Vejlby Centervej 46, Risskov. KFS-sekretær Hans-Christian Vindum Petterson taler. Overskrift: Nåden alene – vores mulighed (Rom 3,21-24).

Tirsdag d. 10/1 kl. 19.30 er der bedemøde hos Frelsens Hær, Klostergade 54, Aarhus C. Sognepræst i Christianskirken, Thomas Kofoed Nedergaard, taler. Overskrift: Nåden alene – vores mulighed (Rom 3,21-24).

Onsdag d. 11/1 kl. 17.00 er der bedemøde målrettet børnefamilier i Aarhus Bykirke, Brammersgade 4, Aarhus C. Daniel Lind, præst i Aarhus Bykirke, taler. Overskrift: Troen alene – et tillidsforhold til Jesus (Rom 3,27-28).

Onsdag d. 11/1 kl. 19.30 er der meditativ gudstjeneste i Christianskirken, Frederikshaldsgade 15, Aarhus N. Ove Sørensen og Christina Preisler, præster i Metodistkirken, taler. Overskrift: Troen alene – et tillidsforhold til Jesus (Rom 3,27-28).

Torsdag d. 12/1 kl. 19.30 er der bedemøde målrettet studerende hos os selv i Aarhus Valgmenighed. Niels Jørgen Holm Larsen, regionsleder i Indre Mission, taler. Overskrift: Troen alene – til alle der tørster (Joh 7,37-39a).

Fredag d. 13/1 kl. 19.30 er der bedemøde i Saralystkirken, Saralystallé 140, Højbjerg. Herbert Krawzcyk, præst i den Katolske Kirke i Aarhus, taler. Overskrift: Nåden alene – Guds hjerte for verden (Matt 11,25-30).

Søndag den 15/1 kl. 19.30 slutter vi af med det bedemøde i Citykirken, Viborgvej 173, Aarhus V. Sognepræst Flemming Baatz Kristensen taler. Overskrift: Kristus alene – Verdens håb (Kol 1,27-28).

Så der er rig mulighed for at tjekke andre kirker og præster ud og så glæder vi os til selv at være værter for ungdomsaftnen d. 12/1.

Læs mere om Evangelisk Alliance Danmark her: http://www.evangeliskalliance.dk