”Der er noget i luften …”

Ja, det er ikke fordi jeg er begyndt at synge adventssange for tidligt og uden for sæson. Men jeg fornemmer grøde, optimisme, glæde og engagement i menigheden. Jeg tænker, at SommerOase i ÅVM satte en ny samværsform op samtidig med, at vi blev mere bevidst om, hvad vi kan både live og online. Lidt paradoksal erfaring i en COVID-19 tid med begrænsninger. Men de er jo blevet udnyttet kreativt til at gøre noget anderledes, som måske også har haft en positiv sideeffekt. Personligt er jeg utrolig glad for at være i øjenhøjde med hele menigheden til to hele gudstjenester hver søndag – velvidende at vi skal evaluere dette mønster i en større intern undersøgelse op til Årsmødet. Jeg nyder at vi er mere sammen på tværs af generationer. Jeg nyder også, at hele teamet af forkyndere samarbejder målrettet om at temasætte gudstjenester sammen og at skabe så god en oplevelse som mulig om søndagen. Der er meget mere vi gerne vil både før og efter gudstjenesten: indrette et info- og kontaktområde i Foyeren, åbne op for spisning – og vi drøfter nu dette med frivillige. I selve gudstjenesten vil vi nu åbne op for forbøn igen – men nu med mundbind i tilstødende lokaler – og arbejde med den profetiske kultur og forbøn i Åndens kraft. Udrustningsforløbet ”Mærk Gud!” er netop sat i gang med 9 lektioner over 3 aftener med vejledningsgrupper ind i mellem dette efterår. Vi var knap 30 deltagere den første aften og det lover rigtig godt. Det har været en vanskelig beslutning at udfase ”Profetisk Forbøn” om mandagen, men afløseren ”Mærk Gud!” er kommet rigtig godt fra start med Jane Baumgartner-Nielsen som kursusleder. Jeg bidrager selv med 4 undervisningssessioner på kurset og nyder at undervise og være i dialog med deltagerne. Vi vil gerne skabe en profetisk kultur som er bibelsk forankret, har sunde guidelines og rammer, og som er så enkel, nede på jorden og naturlig som mulig, så flest mulig kan identificere sig med tilgangen. Tryghed er en forudsætning for at kunne tage imod det Gud taler til os om til opbyggelse, trøst og formaning.

På vores første menighedsrådsmøde til oktober skal vi arbejde med visionsområdet ”Med Gud for unge og studerende”. Hans Christian Vindum Petterson og jeg har forberedende drøftelser som skal indgå i et nyt strategiudvalg under MR under ledelse af Marianne Merrild og med deltagelse af Nicolai Skjøtt.

Med det nye strategiudvalg under MR vil vi generelt målsætte mere enkelt og overordnet på vores 5 visionsområder og til gengæld være mere fleksible med de midler og metoder, som skal føre os til målet. Det gør, at stab og frivillige i fællesskab kan skabe netop det sammen, som skal føre os i mål. Vi vil gerne både kunne måle fremdrift samtidig med at vi fremmer kreativiteten og engagementet i samspil mellem stab og medlemmer.

Endelig har jeg lyst til at fremhæve visionsområdet ”Med Gud for min næste”. ÅVM er med i Kirkernes Sociale Arbejde i Aarhus, der samarbejder med Blå Kors og Borgfonden. Jeg er pt konstitueret formand og arbejder med at klargøre netværkets virke til 2021-2022. Vi skal ansætte en ny leder – du kan se stillingsopslaget andetsteds her i nyhedsbrevet. Endelig skal vi indkalde de mange kirker i KSA-Aarhus til et netværksmøde til november og der drøfte, hvordan vi kan forstærke indsatsen i fællesskab som kirker. Aarhus Kommune har inviteret KSA-Aarhus ind til kvartalsvise drøftelser med henblik på at imødekomme og skabe sociale-diakonale indsatser i byen. Vores interne undersøgelser i ÅVM viser, at rigtig mange af jer medlemmer er engagerede i socialt-diakonalt arbejde, enten som professionelle eller frivillige. Vi mangler stadig en strategi på området, men det vil vi fortsat arbejde på at udvikle.