Josephine Sørensen startede i ÅVM i september. Nu er hun blevet medlem, og det var ikke nogen svær beslutning. I kirken er der nemlig plads til alle, og det man giver til fællesskabet, får man igen.

Josephine Sørensen blev i maj medlem af Aarhus Valgmenighed. Siden hun i september flyttede ind hos to veninder i studiebyen, har hun haft sin gang i kirken. Hun begyndte hurtigt at få ejerskab til fællesskabet i kirken, så da medlemsdagen og den følgende samtale kom op, var hun da heller ikke i tvivl om, at det var tid:

”En kirke er et fællesskab, man er en del af, og så er det vigtigt, at man investerer i det. Når man er medlem, så er man med til, at det fungerer. Hvis der ikke er nogle mennesker i kirken, der bakker op om fællesskabet, så er der ikke nogen kirke.”
Hun er opvokset i Hobro. Hendes forældre er kristne og det har været naturligt for hende at tage troen til sig og undersøge den nærmere. Hendes kirkeliv har været en rejse gennem mange forskellige kristne fællesskaber, bl.a: Indre Mission, frikirke og pinse efterskole og nu er hun altså landet i Aarhus Valgmenighed.

Kirken er ugens højdepunkt
Som ny i en kirke med 1000 medlemmer har Josephine oplevet det som vigtigt, at engagere sig og deltage, for at lære nye mennesker at kende. Hun meldte sig med det samme på kirkens rengøringshold, og siden kom hun med i klyngen Aktion, hvor hun oplever stor velsignelse i at være med og bidrage, hvor hun kan:
”Med alle ting jeg laver i kirken, er det sådan lidt ugens højdepunkt, og noget jeg virkelig ser frem til. Så jeg forsøger at være med, så meget som studiet tillader.”

Og netop at bidrage, hvor man kan, er meget vigtigt for Josephine. Selv vil hun rigtig gerne give noget i det små, ser meget lyst på tingene og er kan lide at møde nye mennesker. Det er hun glad for at dele ud af, når der er brug for det, og efterhånden som hun gror i kirken, er hun heller ikke bange for at byde ind og prøve nye ting,

Kirke for alle
I ÅVM ser Josephine potentiale for mange ting. Hun er især fan af, at der i kirken er plads til alle. Det ser man fx igennem de to opdelte gudstjenester, hvor hun føler sig rigtig godt hjemme i det unge miljø. For hende er både lovsang og nadver utroligt vigtigt, og i de kirker hun har kommet i før, har det været svært at få begge dele.

Især studenterpræsten er god til at sige, at han gerne vil hilse på de nye, så det har Josephine benyttet sig af. Til en introaften fik hun desuden en præsentation af staben og klyngerne, og det har gjort, at hun føler sig tryg i kirkens rammer. De ved hvad de vil, og hvad de ikke vil. Den slags er vigtigt, når man er ny.
Josephine læser for øjeblikket til tandplejer, og hun er sikker på, at Aarhus Valgmenighed bliver ved med at være hendes kirke. I hvert fald så længe hun bor i Aarhus:
”Når jeg er færdiguddannet og skal ud og finde arbejde, hvis så det eneste arbejde jeg kan finde, det er i Skagen, så kan det godt være det bliver sådan liiidt…”

Af Sarah Thun