Skrevet af Mathilde Storgaard, Stud. Kønsstudier, Arrangør for arrangementet ‘Kvinde krop & sex’

Onsdag d. 13. oktober havde Mathilde Storgaard Sørensen og et par andre kvinder fra Århus Valgmenighed taget initiativ til en aften, hvor det at være kvinde var i fokus. Hun fortæller her:

Tanken bag arrangementet var at få talt om nogle af de svære og mere tabubelagte emner. Vi ønskede at sætte fokus på det fantastiske ved at være kvinde og at have en krop og en seksualitet. Intentionen var at skabe et rum som var åbent, kærligt og fri for skam, hvor vi kunne stille os kritiske overfor nogle af de skamfyldte og forvrængede historier og myter, som er blevet fortalt til os og om os, som kvinder gennem tiden.

Vi ønskede i stedet at prise det at være kvinde, skabt i Guds billede, med en krop, en mentalitet og en seksualitet, som kan en masse ting, og som vi kan være stolte over og elske, og ikke mindst stå sammen om at have.

Selve aftenen var vellykket, og der var stor opbakning til den. Vi var omkring 50 kvinder og caféen var fyldt af en dejlig stemning hele aftenen. Aftenens program stod på, at sexolog, Camilla Hessellund, holdte oplæg om kvindens fysik og krop og derefter om de mere psykiske aspekter. Til slut kom valgmenighedspræst Hans-Christian Vindum på besøg og talte om at være skabt som kvinde i Guds billede.

Der var tid til snak ved bordene og spørgsmål gennem hele aftenen og der var meget positiv respons på arrangementet. Meget af det vi kunne høre var, at mange havde manglet en aften som denne, da de fleste ikke havde snakket om disse emner i et kirkeligt regi siden folkeskolen og efterskolen. Og denne gang skulle det være med positive og kærlige ord frem for med en hammer og skam.
Aftenen gav plads til en ny positiv historie, om det at være kvinde, og gav mulighed for at få et sprog for nogle af de ting, som kan være svære at snakke om til dagligt.

Det var virkelig fedt at se, at folk tog godt imod det, og at der var så mange værdifulde, ærlige og vigtige snakke som blev åbnet op for. Det er ikke en snak eller et emne, som er afsluttet eller færdiggjort på nogen måde, men jeg tror, det har sat gang i nogle gode samtaler og et sprog, hvor kærlighed fylder mere en skam, hvilket er det jeg personligt drømmer om og ønskede for aftenen. Jeg håber på, at der kan komme flere aftener af samme dur i fremtiden. Så alt i alt en virkelig dejlig, værdifuld og vigtig aften i kvinders selskab.