Kære klyngeledere!
Der er gode nyheder at fortælle, for der er nu mulighed for, at man kan mødes mere fysisk. I kan i dette indlæg læse baggrunden for mulighederne, samt hvilke muligheder, der nu er for at mødes som klynge i ÅVM.

Baggrunden for de nye muligheder

I sidste uge slog folkekirken fast, at den nylige ændring i forsamlingsforbuddet for foreningsaktiviteter også gælder for folkekirken, når det er aktiviteter, der er arrangeret af menighedsrådet. Det vil sige, at eksempelvis højskoleaftener, sorggrupper eller lignende kan holdes udendørs for op til 25 personer.

Det generelle forsamlingsforbud på fem personer gælder ikke for udendørs foreningsaktiviteter, der er arrangeret af offentlige myndigheder, organisationer, foreninger, virksomheder og kulturinstitutioner. Heriblandt kirker: (https://www.folkekirken.dk/aktuelt/nyheder/flere-maa-samles-til-kirkens-udendoers-aktiviteter

Det betyder, at vi åbner op for følgende

Det er muligt at mødes udenfor op til 25 personer efter følgende retningslinjer:

• Der er tale om en organiseret aktivitet som en del af ÅVM (dvs. at man ikke bare kan ”hænge ud” i en park, sidde ved en strand eller gå 25 sammen i en stor gruppe etc. – en organiseret aktivitet kan fx være klyngemøde).
  • Der deltager en ansat fra staben, hvis arrangementet afholdes i det offentligt rum.
  • Afholdes arrangementet på ÅVM’s gurnd på parkeringspladsen ved kirken, er det ikke nødvendigt med en stab (Husk at booke parkeringspladsen hos sekretariatet)
  • Der er tilmeldingssystem som sikrer at man max er 25 forsamlet (fx fb-event)
  • David Viftrup kender tid og sted for arrangementet, så han kan bekræfte, hvis der kommer spørgsmål/politibesøg

Baggrunden for de her retningslinjer er, at man som gruppe risikerer at få reaktioner fra personer, der ikke kender retningslinjerne, og at man kan risikere, at politiet bliver tilkaldt. Den situation ønsker vi ikke at sætte medlemmer i, uden der er en stab til stede, der kender restriktionerne, og kan sikre, at der ikke sker misforståelser.

Derudover er det naturligvis vigtigt stadig at følge sundhedsstyrelsens råd til forhindring af smittespredning:

Et par ideer til udendørs klyngeaktiviteter:

• Sport og bøn på en booket plads, fx på en fodboldbane
  • Klyngemøde på ÅVM’s parkeringsplads – brug bord-bænke-området (skal bookes forud på aarhus@valgmenighed.dk
  • Kontakt David Viftrup, hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, og hvis der er noget som I er i tvivl om.