En gruppe unge fra Århus Valgmenighed, tog i slutningen af december til missions-konference i byen Erfurt i Tyskland. Det blev for dem indgangen til et nyt år men også til ny erkendelse om verdens uretfærdighed og urimelige fordeling af goder. Jeg har talt med Dinna, Hans-Christian og Jakob om deres oplevelser fra turen.

Af Mai-Britt Sørensen

De fleste fejrer nytår med cigar, stjernekastere og mørbrad.En gruppe unge fra Aarhus Valgmenighed valgte i stedet at tilbringe nytåret med 42 nationer på nytårsmissionskonference lige midt i hjertet af Tyskland, og her var bøn, social uretfærdighed og håb om en bedre og mindre uretfærdig verden var på menuen.

Et uretfærdigt måltid
En af de store events på konferencen var solidaritetsmåltidet. Her skulle 8 mand dele et brød imellem sig som maden rent faktisk er fordelt blandt verdens befolkning. Én fik 18 skiver brød, som de 10% af verdens befolkning, der har 90% af verdens ressourcer. To fik halvanden skive brød til deling og de sidste seks måtte dele en halv skive brød.

Dinna Maria Bjerrum, der til daglig kommer i Aarhus Valgmenighed, var med til måltidet og fordelingen var en stærk oplevelse for hende. “Det rørte mig dybt. Jeg var slet ikke klar over at verden er så uretfærdig. Jeg er virkelig fanget af materialismen, for jeg ved ikke hvor rig jeg er, og jeg oplever hver dag et behov for at få mere”,” fortæller Dinna Maria Bjerrum

Dinna

En anden deltager på nytårskonferencen var Jakob Swartz Sørensen. Jacob oplevede også den enorme forskel, der er i verden i dag, og det gav ham et helt anderledes nytårsforsæt. Jeg er del af de rigeste ti procent i verden, der bruger halvfems procent af jordens resurser” siger Jakob Swartz Sørensen og fortsætter: ”Det forpligter mig til at bruge mine resurser på at hjælpe andre. Guds kirke er kaldet til at virke for de fattige, de faderløse og enkerne. Det er Guds vilje, og den vil jeg gerne følge tættere i 2012”, fortæller Jacob Schwartz Sørensen.

Jakob

Guds kærlighed ej grænser ved
”Uanset hvor vi er i verden, vil der kunne være noget som knytter os sammen,” sådan lød det på missionskonferencen i Erfurt i Tyskland.Der blev lagt særligt vægt på det bånd, der knytter kristne sammen i bønnen for hinanden. Derfor blev der lagt op til at man kunne finde en bønnemakker fra et andet land for på den måde få forbindelse til et andet land.

Hans-Christian Pettersson var en af de nytårsgæster som oplevede bønnens sammenhold på tværs af grænser og kultur. ”I Erfurt var der mange ting som ramte mig. Særligt bønnens kraft og det familiære sammenhold imellem kristne på tværs af lande, sprog og kirkeretninger. Jeg oplevede virkelig, at vi har et ansvar for at hjælpe med at bekæmpe social uretfærdighed, korruption og udnyttelse,” fortæller Hans-Christian Pettersson efter oplevelsen i Tyskland.

Hans-Christian

Fra missionskonference til EU
På missionskonferencen i Erfurt ønskede man ikke bare at tale om tingene man ønskede også at handle. Derfor opfordrede et globalt kristent initiativ kaldet Micah Challenge de 42 nationers kristne på konferencen, til at underskrive et brev til EU’s præsident Helle Thorning Scmidt. Initiatiativet Micah Challenge ville på den måde forsøge at påvirke politikkerne til at hjælpe lande ud af fattigdom.

Handlingen stoppede dog ikke ved underskriften, men blev igen knyttet sammen med bøn. Denne gang blev der bedt for politikkerne og på bibeltimerne hørte deltagerne om Daniel som i sin situation er et eksempel på en mand der bad, bad og atter bad for at ændre hans situation. Medlem af EU parlamentet Frank Heinrich fra Tyskland opmuntrede alle deltagende til at bede om at politikkerne må have ”et stærkt hoved og en stærk rygrad, så deres hjerter må forblive bløde”. På den måde sluttede konferencen i Erfurt Tyskland for de tre deltagere og et nyt år med nye perspektiver kunne begynde.

George Verwer, en amerikansk taler på konferencen, formulerede det sådan ”Der er brug for kristne i alle områder af samfundet også i politik, men vi har især brug for missionærer”