Vi gør det hele tiden, sender venneanmodninger på facebook, som noget af det mest naturlige i hele verden. Aarhus Valgmenighed sender også venneanmodninger, men de tilbyder ikke bare uinteressante statusopdateringer og billeder af aftensmaden, men en anmodning om deltage i eventen ”Det evige liv.”

Af Helga Døssing Hansen og Dorit Reichstein Hejslet

”Invitér minimum en person til Alpha, Gudstjeneste eller Klynge, for alle disse steder har potentiale til at skabe vigtige samtaler om Gud, og mange af vores relationer vil være klar på at møde Gud, hvis du giver dem muligheden, ” sådan udfordrede David Viftstrup menigheden i Aarhus Valgmenigheds på årsmødet i november.

David Viftstrup arbejder til daglig som virksomhedskonsulent, og i kirken er han medleder i vækkelsesgruppen NK3. Vækkelsesgruppen er et initiativ, der forsøger at motivere og hjælpe menigheden til at fortælle og dele deres tro med andre. NK3 står for nøglekamp tre, hvilket er en ambition om, at flere kommer til tro, og det er et af de tre store mål i Valgmenigheden fremtid.

Det er svært at få det sagt
I dag er der cirka en tiendedel af Aarhus Valgmenigheds medlemmer, der er kommet til tro uden for deres barndomshjem. Hver især fortæller en unik historie om, hvordan de fandt Gud, og hvordan Gud har gjort en forskel i deres liv.  Aarhus Valgmenigheds erklærede drøm er, at endnu flere mennesker i Aarhus må få samme oplevelse.

”I Aarhus Valgmenighed oplever vi, at rigtig mange deler drømmen om, at vores kirke skal være et sted, hvor mennesker møder Gud, men også rigtig mange medlemmer kæmper med at invitere folk med i kirke,” fortæller David Viftstrup og fortsætter;

”Det som vi i Aarhus Valgmenighed opfordrer menigheden til at gøre er egentlig ikke mere kompliceret end at sende en venneanmodning på facebook. Giv din ven, kusine eller overbo en anmodning om at deltage i en gudstjeneste, en klyngeaften eller et Alphakursus. Til disse arrangementer vil der være en ramme, hvor vi i fællesskab og sammen med Gud kan introducere gæsterne for det glade budskab,” slutter David Viftstrup.

Aarhus Valgmenigheds ønske er altså ikke nødvendigvist, at medlemmerne skal omvende deres venner og bekendte helt alene, men blot at de sender en anmodning ud i deres omgangskreds om at deltage i kirken og dermed kan de få en mulighed for at møde og opleve Gud.