Af Kristin Krøgh Westh

Sidste torsdags samledes vi ca. 50 mennesker i ÅVM for at høre om boligindretning. Det var house coach Kirsten Steno, der talte, og hendes varme og humørfyldte tilstedeværelse fremkaldte mange smil og en hel del latter, mens hun fortalte om at indrette hjem med hjerte og sjæl.

I begyndelsen talte Kirsten om filosofien bag det, hun gør: At vores hjem både kan afspejle og understøtte vores personlige udvikling, og at det kan og skal være en oase, hvor vi virkelig kan lade op. Herefter kom hun ind på de forskellige etaper i house coaching. F.eks. foreslår hun, at man først finder ud af, hvordan man i hvert fald ikke kunne tænke sig at bo, før man begynder at finde frem til eksempler på, hvordan man gerne vil bo. Hun talte også om, hvordan man kan blive enige om indretning af fælles bolig og sørge for, at alle føler sig hjemme. Det hele blev krydret med personlige historier fra Kirstens eget liv og fra hendes kunder. I slutningen af foredraget blev vi bedt om hver især at give skriftlig, anonym feedback på kirkens indretning og udsmykning – det bliver spændende, hvad der kommer ud af det! Efter foredraget blev der serveret te, kaffe og lækker chokoladekage, og der var mulighed for at købe Kirstens bog “Hjem hjerte sjæl” og naturligvis få en varm hilsen med fra forfatteren.

Værdier og minimalisme

I øjeblikket taler mange, mig selv inkluderet, om Marie Kondo, minimalisme, downsizing og decluttering. Et trin i Kirstens coaching handler også om at skære det unødvendige fra, men fokus ligger på det, der sker herefter. Her finder man ud af, hvordan ens hjem så skal se ud, og hvad man vil fylde det med: Farver, tekst og ting der afspejler hvem man er, ens værdier, prioriteter og smag. Det, jeg synes er allermest spændende, er denne proces med at afdække netop ens værdier og prioriteter ved hjælp af f.eks. et Path Finder Vision Board, som er en synlig repræsentation af de ting, der gør en godt, i prioriteret graduering fra let om hjertet til stjernelykkelig. Resultatet får nemlig ikke kun indflydelse på ens boligindretning men på indretningen af hele ens liv. Man lærer sig selv bedre at kende og bliver klar over, hvad der betyder noget for én. Denne klarhed kan fortælle én, hvad man har brug for at omgive sig med og blive mindet om til daglig i ens hjem, men det kan også være en vigtig hjælp i forhold til, hvordan man udformer sit liv og de beslutninger, man tager.

Kristin Krøgh Westh

Nyt syn på hjemmet

Jeg har selv været i gang med at tynde ud i mine ejendele over en periode, og jeg mærker tydeligt, hvordan det letter på de 9 km2, jeg råder over. Bare dette første trin har givet mig mærkbart større overskud i hverdagen. Det har også givet mig større lyst til at invitere andre ind. Og selv om jeg bor til leje i et kælderværelse, hvor ingen af møblerne er mine egne, kunne Kirsten give mig meget at tænke over. De ting, jeg har, som inspirerer mig og som jeg synes er smukke, eller som fremkalder gode minder, finder jeg nu endelig frem fra skuffer og rod, hvor de før var gemt væk, så de kan komme til deres ret og give mig inspiration og glæde i hverdagen. I weekenden købte jeg en buket påskeliljer til mig selv, som jeg stillede i vindueskarmen. Jeg køber ellers aldrig blomster til mig selv, men min fryd, da jeg så det første gule blad folde sig ud og mærkede duften, fortæller mig, at det ikke bør være sidste gang; de påskeliljer er med til at gøre mit lille værelse til en oase for min sjæl. Jeg glæder mig til at arbejde videre med de øvelser, Kirsten foreslår i hendes bog, og især at lave mit eget Path Finder Vision Board.