Mød teamet bag familieudvikling i ÅVM

Der er masser af dejlige familier i ÅVM. Nogle med børn, nogle uden børn og nogle med én forælder. Men hvad vil det sige at være en sund familie? Ikke bare i forhold til kost og motion men også sjæleligt og åndeligt?

Disse spørgsmål begyndte vi i foråret at undersøge i det nystiftede team ’Familieudvikling i ÅVM’. Teamet består af Merete Dalsgaard, Jane Baumgartner og Johannes Thomsen.

Teamets opgave bliver i de kommende år at sætte fokus på, samle erfaringer og udvikle ressourcer, som hjælper os alle til at trives og udvikle os i den livsrelation, som betyder allermest, nemlig familien.

Indtil videre har vi sat følgende i søen:

• Visionsproces hvor ca. 12 familier gav input
  • En bredere undersøgelse af, hvilke behov familier i ÅVM oplever særligt tydeligt. 27 familier har allerede responderet, og du kan også stadig give dit input.
  • Et samarbejde med BUO, hvor Merete Dalsgaard er det tydelige link.
  • Korte videoer på valgmenighed.tv med konkrete forslag til trosoplæring i hjemmet
  • En far/barn-sheltertur d. 31/8
  • En temaaften om trosoplæring i hjemmet d. 20/9 m Rachel Turner (UK)
  • Et foredrag om Bedre Sex 10/9 ved Steen Kruse fra Center for familieudvikling

Desuden kører der allerede en række fine ting under familieområdet, fx familielejren og parforholdstilbuddet 7-dates.

Vores fokusområder vil fremadrettet særligt ligge på:

• Ægteskaber. Hvordan holder vi liv i kærligheden og lærer at elske hinanden i med og modgang.
  • Trosoplæring i hjemmet. Statistisk set møder kirken børn ca. 40 om året, mens forældrene har 3.000 timer sammen med børnene. Derfor skal forældre helst klædes godt på til at føre deres børn ind i troens verden og liv.
  • Familiens liv i fællesskaber. Hvordan kan man være familie og have et levende åndeligt liv sammen med andre familier?

En af vores store drømme er, at vi gør vores erfaringer og ressourcer tilgængelige for almindelige aarhusianere, som ikke er vant med kirke. Vores oplevelse er, at mange ÅVM-familier har meget at give til andre familier.

Har du lyst til at komme med inputs eller bidrage til arbejdet, er du meget velkommen til at kontakte os på johannes@valgmenighed.dk