Skrevet af Sara Dahlmann

Mens de store børn og teenagerne mødes til klub i kirken tirsdag aften, har 12-14 forældre mødtes 5 gange til ”Kursus for teenageforældre”.

Kurset ”Parenting teenagers” er tilrettelagt af Alpha UK, i stil med Ægteskabskurset, som har været afholdt et par gange i menigheden. I løbet af aftenen ser man 2 videoindslag af 30 minutter og arbejder videre med emnerne både individuelt og i grupper. Og så er der altid en lækker kage – og hjemmearbejde.

Ikke alene

Adspurgt om værdien af et sådant kursus, fremhæver mange deltagere oplevelsen af ”ikke at være alene” med diverse problematikker. Og at blive inspireret af andres måde at gøre ting på.De emner, der arbejdes med er bl.a. at bygge gode relationer, teenagernes kærlighedssprog, grænser og konsekvens, kommunikation, fra kontrollant til konsulent, at tackle vrede og at give værdier videre.

Deltagerne tager forskellige pointer med sig:

• ”Grænsesætning i en kombination af varme og fasthed – at sige ”nej” til de ting, der virkelig betyder noget, og ”ja” til alt andet.”
  • ”I forhold til vrede – at give plads til at min teenager må udtrykke vrede følelser”,
  • ”Det med at sætte tid af, når børnene melder ind – det har givet gode snakke”, ”Jeg er blevet opmærksom på at jeg har svært ved at give mine teenagere fuld opmærksomhed”
  • ”Vi må slippe kontrollen over vores teenager og ’gå med ind i kaos’ og sluge nogle kameler”
  • ”Jeg skal blive ved med at udtrykke min kærlighed overfor vores unge, også når der ikke går så meget den anden vej”.

Det er planen at vores danske bearbejdning af kurset overdrages til Alpha Danmark, og bliver en del af deres online ressourcer, således at alle interesserede på sigt har mulighed for at benytte sig af videokurset med dansk undertekstning og deltagermanual.

Børnekirken ligger også inde med videokurset ”Parenting children” tilrettelagt for forældre til børn i alderen 1-10 år. Dette er endnu ikke bearbejdet til dansk, men kan lånes på DVD til brug i cellegruppe eller klynge.