Af Hannah Viftrup Højlund, koordinator for intro-smågrupperne

ÅVM vil ikke bare være kirke om søndagen, men vil også være det i løbet af ugen. Derfor er det en vigtig sag for ÅVM, at vi som medlemmer mødes som kirke i mindre fællesskaber for at dele liv og tro.

Klynger har været, og er, det helt store ÅVM-koncept, og det er en fantastisk mulighed for at møde nye mennesker på, men også at være en del af et større fællesskab med mulighed for forskellige aktiviteter, taler, arrangementer og meget mere.

En anden mulighed for et hverdagsfællesskab i ÅVM er smågrupper, og flere efterspørger disse lidt mindre fællesskaber. Smågrupper er et socialt og åndeligt fællesskab bestående af mellem 4-10 personer, der udvikler nærhed, tillid, fortrolighed og spørge-ret ind i hinandens liv.

Langt de fleste smågrupper opstår ved, at man finder sammen med nogen man kender og gerne vil hænge ud med en gang hver eller hver anden uge, for at snakke om det at være kristen i hverdagen. Med et ønske om, at en smågruppe også kan være et sted at møde nye mennesker, og et fællesskab man kan blive en del af uden at kende en masse i kirken på forhånd, har ÅVM indført konceptet intro-smågrupper. Disse intro-smågrupper bliver fremover startet op hvert halve år, hvilket giver mulighed for at finde sammen i en gruppe med nogen, man ikke kender på forhånd. Og det er en mulighed for at prøve det der med smågruppe af i et semesters-tid. Fungerer det godt, kan gruppen køre videre, men hvis gruppens medlemmer hellere vil noget andet efter 4-5 måneder, så er der ingen binding, og nye fællesskaber kan blive dannet.

Et sted midt i alt det her, kommer jeg så ind i billedet. Og hvem er jeg? Mit navn er Hannah Viftrup Højlund. Det sidste efternavn er jeg stadig ved at vænne mig til, da det først blev mit for cirka 4 måneder, da jeg blev gift med min mand, Peter. Udover at være gift, er jeg lige startet på en kandidat i pædagogisk antropologi på Aarhus Universitet, og jeg har virkelig glædet mig til at komme tilbage på skolebænken og suge til mig af ny viden. Men jeg mærker også lynhurtigt, hvordan hverdagens vidunderlige rutiner fylder mine dage med læsning, madlavning, venner, familie, tv-serier og arbejde.

Det er en længeventet og savnet hverdag, men med den kommer også en åndelig dovenskab, og langt de fleste dage, bliver det højest til en kort aftenbøn, ofte imens jeg falder i søvn. Et kirkefællesskab er med til at bringe min tro ind i hverdagen, om det er en større eller mindre gruppe. Her kan hverdagens frustrationer og glæder deles, og om det er åndelig medgang, modgang eller tomgang, der fylder mig, så er der plads til det, og der er nogen, som kan opmuntre mig i det, jeg står i. Derfor er min rolle i ÅVM at hjælpe folk til at finde sammen i mindre fællesskaber – i intro-smågrupper.

Min egen trosrejse er efterhånden en lang og kompliceret størrelse, som blandt andet går over Indre Mission, apostolsk kirke i Kolding, KFUM og K, Vineyard og nu ÅVM. Et gennemgående tema for mig har været det mindre kirkefællesskab i hverdagen. Om det hed IMU, cellegruppe, netværksgruppe eller smågruppe, så har det givet min tro hverdagsføde, det har givet mig nogen at dele min begejstring for Jesus med, og nogen til at gribe mig, når tvivlen fyldte det hele. Det har givet mig fællesskab, og det har bragt mig helt tæt på nogle mennesker, som jeg højt sandsynligt ikke var kommet til at snakke med, hvis ikke, vi var havnet i samme gruppe. Alligevel har det vist sig gang på gang, at vi havde meget at lære af hinanden, at vi slet ikke var så forskellige, og at vores fælles tro kunne skabe grobund for nye venskaber.

Min drøm for intro-smågrupper i ÅVM er, at det giver anledning til nye venskaber og nye udfordringer ind i det at være kristen hele ugen, hele livet, med alt hvad det indebærer. Så prøv det af, hvis du ikke har et fællesskab, eller hvis du bare gerne vil møde nye mennesker. Tøv ikke med at kontakte mig eller en af de skønne ansatte i kirken, for der er mange andre som dig, der gerne vil hænge ud, snakke tro, drikke kaffe, græde og grine sammen med nogen, der bare har det tilfælles med dig, at Jesus gerne må fylde med i hverdagen.