Af Maria Kjær Jensen, studentermedhjælper

Søndag den 12. juni sagde vejrudsigten “overskyet, men ingen regn”.

Man skal ikke stole på vejrudsigten.

Trods regnskyl blev der efter en fællesgudstjeneste i ÅVM afholdt “Det Store Sponsorløb” i Åby Park. Det lykkedes især takket være deltagerne og tilskuernes høje humør.

Lea Baun, kort tid før løbet

En af deltagerne i løbet var Lea Baun (alias: Løbeløven), som fortæller, at hun deltog, fordi det er motiverende at have et løb at se frem til:

“Jeg ville gerne være med til sponsorløbet, fordi det giver mig motivation i hverdagen at have et løb at træne op til, hvor jeg ved, at nogen regner med min præsentation. Og så gjorde det jo ikke noget, at pengene gik til et godt formål, som min familie og venner også gerne ville støtte.”

Løberne endte med til sammen at have tjent omkring 58.000 kroner ind, som splittes mellem ÅVM og YFC (Youth For Christ). YFC er en organisation, der arbejder for, at børn og unge skal møde Jesus, og som ÅVM har et tæt samarbejde med. Det er også i samarbejde med YFC, at sponsorløbet bliver arrangeret hvert år.

Inden regnen begyndte holdte vi picnic, hvor kirken stillede grill til rådighed, så folk kunne lave en lækker frokost.

Imens sørgede et par af frisbee’erne for, at der var rig mulighed for, at folk kunne købe drikkevarer og snacks fra Åndbar.

Der var god stemning imens folk sad under et stort træ i parken og sludrede.

Sponsorløbet er en tradition i ÅVM. Det er altid en stor begivenhed, når det afholdes. I år rystede vi posen lidt og prøvede noget nyt: et løb i stedet for cykelrally.

Det betød at deltagerne løb en rute på 250 m rundt i Åby Park – og at det kun varede en halv time, hvor det før har været en cykelrute på 1 km i 1 time. Resultatet var, at tilskuerne kunne se løberne hele vejen rundt, hvilket skabte en større opbakning og en endnu bedre stemning end normalt.

Da løbet gik igang, og vi fik sendt 14 seje deltagere, heriblandt Lea, i ring i Åby Park, søgte tilskuerne læ under træerne.

Regnen fik folk til at gå endnu mere op i at støtte løberne. Der lød tilråb fra alle sider hver gang, der var en, der passerede startstregen.

Det var godt, at folk gik meget op i det, for Lea kan fortælle, at det var det, der holdte hende igang:

“Dagen gik godt, selvom jeg følte, at jeg skulle falde om efter de første tre runder. Men jeg kunne simpelthen ikke holde pause eller stoppe, når så mange søde mennesker stod og heppede rundt omkring… det ville simpelthen være alt for pinligt. Desuden kunne jeg jo ikke få færre runder, end jeg havde sagt, at jeg regnede med at få – det ville ikke gå at indrømme overfor min svigerfar derhjemme.”

Bagerst fra venstre: Markus Sjælland, Naomi Nisgaard. Forrest fra venstre: Bertil Svendsen, William Nisgaard, Villads Mortensen

Efter en halv time måtte løberne falde om, hvis det var det, de ønskede, og så skulle vinderne findes:

• Markus Sjælland vandt præmien for flest runder med hele 39 runder.
  • Villads Mortensen vandt 1. præmien for flest penge indtjent blandt børnene.
  • Markus Sjælland vandt 2. præmien for flest penge indtjent blandt børnene.
  • David Viftrup vandt 1. præmien for flest penge indtjent blandt de voksne.
  • Elise Viftrup vandt 2. præmien for flest penge indtjent blandt de voksne.
Fra venstre: Lea Baun, Andreas Rabjerg, Samuel Svendsen

Selvom Lea ikke er at finde på den liste, var det en stor succes for hende også:

“Det endte så også med at gå endnu bedre end regnet med. Lige i de sidste minutter nåede jeg at løbe to runder mere, end jeg havde forudset, og jeg endte på 19 runder, hvilket jeg er vældig tilfreds med. Det endte med en indtjening på mere end 2000 kr. Jeg håber, at alle pengene bliver til gavn for kirken og YFC”.

Alt i alt var det altså en god dag, hvor vi fik samlet penge ind til at bidrage ind i ÅVM og YFC’s arbejde, samtidig med vi hyggede os sammen som kirke på tværs af aldersgrupper.

Tak for god stemning til alle der deltog og så på, og stort tak til alle der var frivillige!

….

Her kan du se løberkortene for alle deltagerne (På nær Laurids Nikolajsen og Villum Nikolajsen, som også deltog)